برای دانلود فایل ضوابط  نمایشگاه کلیک کنید

باسمه‌تعالی

ضوابط حضورناشران داخلی درنمایشگاه بینالمللی کتاب تهران

مقدمه

با توجه به برگزاری سالانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دو بخش حضوری و مجازی از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ثبت‌ نام، حضور و فعالیت ناشران داخلی در این رویداد فرهنگی، برابر این شیوه ‌نامه انجام می‌شود.

1. ثبتنام

1-1. ناشر‌ان‌‌ فعّال سراسر کشور (که دارای پروانه نشر معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند و شرایط ثبت ‌نام را احراز کنند)، می‌توانند بر پایهٔ زمان ‌بندی اعلام‌ شده توسط ستاد نمایشگاه، از طریق وبگاه ketab.ir ثبت ‌نام کنند.

تبصره: تصویری که متقاضی در سامانه بارگذاری می‌کند، لازم است آخرین پروانه صادر شده باشد. چنانچه ناشر درخواست تمدید داده و هنوز پروانه جدید صادر نشده باشد، لازم است تأیید یه دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی را بارگذاری کند.

2-1. ناشران از طریق یک درگاه واحد ثبت‌ نام می‌کنند و هر ناشر مجاز است با توجه به امکانات و انتخاب خود، در هر دو بخش نمایشگاهی (حضوری، مجازی و یا حضوری -  مجازی) شرکت کند.

3-1. ناشران متقاضی شرکت در نمایشگاه حضوری، می‌توانند برای نمایش و فروش کتاب‌های خود برابر شرایط و ضوابط اعلام‌ شده نسبت به دریافت غرفۀ مستقل یا واگذاری نمایندگی اقدام کنند. برای اعطای نمایندگی در بخش حضوری نمایشگاه، ثبت ‌نام در بخش مجازی الزامی است.

4-1. زمان آغاز و پایان ثبت ‌نام ناشران داخلی در چهارچوب زمان‌ بندی کلی ستاد نمایشگاه است و تمدید این مهلت نیز با تشخیص ستاد یاد شده خواهد بود. ستاد نمایشگاه، تعهدی برای واگذاری غرفه در نمایشگاه حضوری یا اختصاص درگاه فروش در نمایشگاه مجازی به درخواست‌های واصله پس از پایان زمان اعلام شده ندارد.

5-1. ازآنجا که مطابق مقررات مالیاتی و الزام مقرر در ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، لازم است تمامی مراودات مالی بین موسسه و ناشران در سامانه‌های مالیاتی منعکس گردد، ضرورت دارد پرونده مالیاتی ناشران متقاضی شرکت در نمایشگاه تکمیل و در گام چهارم باشد. بنابراین، ارائه و ثبت اطلاعات بانکی و مالیاتی صحیح (کد مالیاتی متقاضی) ضروری است و در صورت نقص، امکان ثبت ‌نام وجود ندارد. ادامۀ مراحل ثبت ‌نام، منوط به راستی ‌آزمایی اطلاعات مالیاتی اعلام ‌شده و تأیید سازمان امور مالیاتی کشور است.

6-1. ناشرانی که با توجه به ردیف 12 این شیوه‌ نامه خواهان ساخت غرفه در نمایشگاه‌ هستند، لازم است تصمیم قطعی خود را هنگام ثبت ‌نام اعلام کنند. بدیهی است تغییر تصمیم دربارهٔ غرفه‌های خودساز پذیرفتنی( امکان پذیر ) نخواهد بود.

7-1. ناشران متقاضی موظف‌اند قرارداد حق ‌العمل‌ کاری مربوط به فروش در نمایشگاه مجازی را هنگام ثبت ‌نام امضا و در سامانه ارسال کنند.

8-1. علاوه بر لزوم دارا بودن پروانه نشر معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ناشران آثار مکتوب، مبنای ثبت ‌نام برای دریافت غرفۀ مستقل در نمایشگاه حضوری، فعال ‌بودن ناشر مطابق بند 2 این شیوه نامه با توجه به تعداد کتاب‌های منتشرشده و مبنای ثبت‌ نام برای حضور در نمایشگاه مجازی، فعال بودن ناشر طی ده سال منتهی به سال برگزاری نمایشگاه با هر تعداد چاپ کتاب است.

9-1. ضرورت دارد ناشران قبل از ثبت ‌نام، برای کنترل اطلاعات کتاب‌های خود، به پایگاه شابک به نشانی isbn.ketab.ir مراجعه و در صفحۀ کاربری انتشارات (گزینه «نمایش کتاب‌های منتشرشده») فهرست کتاب‌های ثبت ‌شدۀ خود را مشاهده نمایند. همچنین در صورت مشاهدۀ مغایرت یا نواقص، ضمن تماس با تلفن 02191006363 (گزینه «خدمات کتاب، ناشر و کتاب‌ فروش/ بانک اطلاعات و سرویس پست کتاب»)، نسبت به پیگیری برای تکمیل و تصحیح اطلاعات کتاب‌های خود اقدام کنند.

10-1. مشخص کردن کتاب‌های «موجود و قابل‌ عرضه» در نمایشگاه (در بخش حضوری) ضروری است و صرف دریافت اعلام وصول کتاب، در تخصیص غرفه (بدون عرضۀ کتاب و ارائه آن در نمایشگاه) مؤثر نخواهد بود. معاونت امور ناشران و کارگروه نظارتی موظف‌اند به روش‌های مقتضی نسبت به راستی ‌آزمایی و مطابقت عناوین اعلام ‌شده در سامانه توسط ناشر با عناوین عرضه ‌شده در نمایشگاه اقدام و موارد عدم مطابقت را به هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه اعلام کنند.

11-1. به ‌منظور مدیریت بهینهٔ فضای مسقف نمایشگاهی، ناشرانی که ازلحاظ دارا بودن تعداد عناوین منتشرشده شرایط دریافت غرفۀ مستقل در نمایشگاه حضوری را نداشته باشند و امتیاز هریک به ‌تنهایی تخصیص غرفه به ایشان را ایجاب نکند، می‌توانند نسبت به اعطای نمایندگی به ناشران ثبت ‌نام‌ شده و واجد شرایط اقدام کنند. برای اعطای نمایندگی در بخش حضوری نمایشگاه، ثبت‌ نام در بخش مجازی الزامی است.

تبصره: به منظور فراهم کردن امکان رشد و تعامل این گروه از ناشران، کارگروه ناشران داخلی موظف به فراهم‌ کردن زمینۀ نمایش و عرضۀ کتاب‌های ناشرانی است که شرایط دریافت غرفه مستقل را پیدا نمی‌کنند. بنابراین با توجه به امکانات و فضای نمایشگاهی موجود، این دسته از ناشران در صورت تمایل و تقاضای خود، در غرفه‌های مشترک یا تجمیعی جای داده خواهند شد. منظور از «غرفۀ مشترک» امکان حضور و فعالیت دو یا سه ناشر دارای وضعیت مشابه (ازنظر دارا نبودن حد نصاب تعداد کتاب و نیز اشتراک موضوعی برای حضور در همان بخش) برای رسیدن به حد نصاب از نظر تعداد عناوین کتاب‌ها، در یک غرفه است. منظور از غرفه تجمیعی، امکان عرضه و نمایش کتابهای این دسته از ناشران در غرفه‌ای است که از سوی ستاد نمایشگاه اختصاص می‌یابد و ناشر شرایط مربوط را می‌پذیرد.

12-1. ناشرانی که احکام قطعی محرومیت از سوی هیئت‌های بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات در دورهٔ پیشین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (حضوری یا مجازی یا هر دو) و معاونت امورفرهنگی، نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه‌های مجازی کتاب دارند، امکان ثبت ‌نام نخواهند داشت.

2. بخشهای موضوعی ناشران داخلی در نمایشگاه حضوری

1-2. ناشران داخلی در پنج بخش موضوعی زیر فعالیت خواهند کرد:

الف. بخش ناشران کتاب‌های عمومی؛

ب. بخش ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان؛

ج. بخش ناشران کتاب‌های دانشگاهی؛

د. بخش ناشران کتاب‌های آموزشی؛

ه. بخش ناشران و سکوهای انتشار کتاب الکترونیک.

متقاضیان حضور در هر بخش لازم است با توجه به نوع فعالیت خود، به‌ صورت جداگانه در هریک از بخش‌های  پیش‌ گفته برای دریافت غرفۀ مستقل یا اعطای نمایندگی ثبت ‌نام کنند.

2-2. در صورت درخواستِ ثبت ‌نام در چند بخش توسط ناشرانی که در حوزه‌های مختلف نشر فعالیت می‌کنند، امکان برخورداری از غرفۀ مستقل در سایر بخش‌ها (حداکثر در دو حوزه)، مشروط به انتشار تعداد عناوین تخصصی لازم برای دریافت غرفۀ مستقل در هر حوزه و وجود فضای کافی خواهد بود. شایان ذکر است، ناشر مجاز به عرضۀ هر عنوان کتاب در بیش از یک غرفه نیست و ضرورت دارد هر کتاب صرفاً در بخش تخصصی مربوط عرضه شود.

3-2. درصورتی‌که کتاب‌های موضوع دوم ناشر به حدنصاب لازم برای دریافت غرفۀ مستقل نرسد، ناشر میتواند عرضه و فروش این کتاب‌ها را به ناشر دیگری به صورت نمایندگی واگذار کند.

4-2. ناشران کتاب‌های آموزش زبان خارجی، کتاب‌های آموزشی و کمک‌ آموزشی، کمک ‌درسی و کنکوری (در همۀ دوره‌ها و رده‌های سنی، آموزشی و تحصیلی)، باید در بخش ناشران آموزشی ثبت ‌نام کنند و کتاب‌های این گروه از ناشران فقط در «بخش کتاب‌های آموزشی» نمایشگاه قابل‌ عرضه است.

5-2. سالن‌های کتاب کودک و نوجوان در نمایشگاه صرفاً برای عرضۀ کتاب‌های «کودک و نوجوان» است و کتاب‌های مربوط به این رده سنّی که مخاطب آن بزرگ‌ سالان هستند، لازم است در بخش مربوط (در قالب غرفۀ مستقل یا اعطای نمایندگی) عرضه شود.

6-2. صرفاً ناشران کتاب‌های الکترونیک و صوتی و نیز پلتفرم‌ها یا سکوهای انتشار این دسته از کتاب‌ها در بخش اختصاصی خود مجاز به عرضۀ آثار با موضوع‌های مختلف هستند. کتاب‌ الکترونیک به اثر رقومی اطلاق می‌شود که مطابق مقررات حقوق مالکیت فکری و نیز ضوابط نشر، به ‌صورت دیجیتال تولید و توزیع و در دستگاه‌های الکترونیکی اعم از رایانه، تبلت، گوشی هوشمند و کتاب‌خوان الکترونیکی به‌ صورت آنلاین یا آفلاین با فرمت‌های مختلف عرضه شده  باشد. این کتاب‌ها افزون بر متن و صورت‌های نوشتاری، می‌توانند در برگیرندۀ  تصاویر، ویدئوها، صداها، پویانمایی یا هر اثر کتاب‌ پایۀ دیگر باشند.

تبصره: تولید و عرضۀ کتاب‌های الکترونیک (افزون بر نسخه‌های مکتوب کتا‌ب‌ها)، ممکن است به‌ صورت مستقل از سوی ناشر یا با همکاری پلتفرم‌ها و سکوهای تخصصی انجام شود:

الف. پلتفرم‌ها یا سکوهای انتشار و توزیع کتاب‌های الکترونیک و صوتی: این گروه شامل پلتفرم‌ها و سکوهایی است که واسطه میان ناشران، نویسندگان و مصرف‌ کنندگان هستند و خدماتی مانند تبدیل به فرمت کتاب الکترونیک، میزبانی، توزیع، فروش و دسترسی به کتاب‌های الکترونیکی و صوتی را فراهم می‌کنند.

ب. ناشران کتاب‌های الکترونیک: برای عرضۀ آثار خود در قالب الکترونیک پلتفرم‌ اختصاصی دارند و آثار خود را به ‌صورت مستقل به یکی از صورت‌های متن ساده یا چند رسانه‌ای شامل تصاویر، ویدئو کتاب‌ها، کتاب‌های صوتی، پویانمایی یا هر اثر کتاب‌ پایۀ دیگری منتشر می‌کنند.

3. اقدامات و مدارک موردنیاز برای ثبتنام

1-3. متقاضیان واجد شرایط موظف‌اند در مهلت تعیین ‌شده، از طریق وبگاه اعلام‌ شده ثبت‌ نام کنند و اقدامات مورد نیاز به شرح زیر را انجام دهند:

  • به‌ روز ‌رسانی و بارگذاری پروانه نشر معتبر در صورت نیاز (دارای اعتبار حداقل تا پایان ماه منتهی به زمان برگزاری نمایشگاه) و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (برای پلتفرم‌ها و سکوهای نشر کتاب الکترونیک)؛
  • اعلام مطالعه، پذیرش و قبول مجموعه ضوابط نمایشگاه (ازجمله ضوابط حضور ناشران داخلی، ضوابط و مقررات فروش و دستورالعمل انضباطی مربوط و ...)؛
  • مشخص کردن کتاب‌های دارای موجودی و قابل‌عرضه در نمایشگاه؛
  • ثبت اطلاعات بانکی و مالیاتی مورد نیاز؛
  • امضا و بارگذاری قرارداد حق ‌العمل‌ کاری مربوط به فروش در نمایشگاه مجازی؛
  • تکمیل درخواست‌های مربوط؛ ازجمله فیلدهای مربوط به متراژ غرفه درخواستی، غرفه‌های خودساز، اعلام تعداد دستگاه کارت ‌خوان مورد نیاز، فعالیت‌های فرهنگی یا نیازهای رفاهی (در صورت  تمایل)؛

تبصره: به ‌روز رسانی اطلاعات کتاب‌های قابل‌ عرضه  در نمایشگاه ضروری است و در صورت ارائه هرگونه اطلاعات غیر واقعی، نادرست و ناقص از سوی ناشران، تصمیم لازم طبق مقررات در هیئت رسیدگی به تخلفات اتخاذ و مطابق آن اقدام خواهد شد.

2-3. مدارک هویتی کارکنان غرفه (در بخش حضوری):

  • بارگذاری فایل عکس جدید 4×3 کارکنان به ‌منظور صدور کارت؛
  • بارگذاری فایل اسکن کارت ملّی کارکنان (مدیر غرفه، جانشین مدیر و کارکنان غرفه)؛
  • ورود اطلاعات هویتی افراد مورد نظر برای حضور در غرفه؛

تبصره 1: صدور کارت شناسایی غرفه‌داران، منوط به تسویه‌ حساب غرفه در سامانه است.

تبصره 2: تکمیل تمامی اطلاعات درخواستی، الزامی است و ثبت ‌نام و حضور در نمایشگاه با اطلاعات ناقص، مقدور نیست.

تبصره 3: میزان مجاز حضور افراد و صدور کارت تا 12 متر غرفه سه نفر متصدی و از 12 متر به بالا، به ازای هر سه متر، یک نفر متصدی است.

3-3. تنها مدیر مسئول هر انتشارات می‌تواند به‌ عنوان مدیر غرفه معرفی  شود و جانشین معرفی‌ شده از سوی مدیرمسئول، نباید خود مدیرمسئول یا جانشین نشر دیگری باشد؛ مگر اینکه انتشاراتِ متعلق به وی، به‌طور مستقل در نمایشگاه حضور نداشته باشد. همچنین هر شخص حقیقی، می‌تواند فقط به عنوان جانشین و یا متصدی یک غرفه معرفی شود.

4. اعطای نمایندگی حضور در نمایشگاه حضوری

1-4. ناشری که شرایط ثبت ‌نام را داشته باشد، می‌تواند حداکثر نمایندگی 5 ناشر دیگر را بپذیرد. ثبت مراتب اعطا و پذیرش نمایندگی در هنگام ثبت ‌نام از سوی هر دو ناشر نمایندگی ‌دهنده و نمایندگی پذیر ضروری است. در این صورت لازم است ناشر نمایندگی ‌دهنده، درخواست واگذاری نمایندگی را در درگاه کاربری خود ثبت و ناشر نمایندگی‌ پذیر آن را در سامانه تأیید کند.

2-4.  ناشری که قصد اعطای نمایندگی دارد، صرفاً می‌تواند ناشری را به‌ عنوان نماینده انتخاب کند که اولاً، ناشر نمایندگی‌ پذیر درهمان بخش موضوعی از نمایشگاه حاضر باشد؛ ثانیاً، ثبت ‌نام آن ناشر کامل باشد؛ ثالثاٌ، ناشر نمایندگی‌ دهنده در بخش مجازی ثبت نام کرده باشد. نمایندگی‌های ثبت ‌نشده در سامانه ملاک عمل قرار نمی‌گیرد.

3-4. ناشرانی که در نمایشگاه شرکت می‌کنند، فقط در صورت داشتن نمایندگی رسمی از ناشران غایب در نمایشگاه (که در سامانه ثبت ‌شده  باشد)، حق فروش کتاب‌های آن‌ها را دارند. هر ناشرِ غایب در نمایشگاه، می‌تواند فقط به یک انتشاراتی نمایندگی فروش کتاب‌های خود را واگذار کند.

4-4. عرضۀ کتاب‌های سایر ناشران بدون داشتن نمایندگی ثبت ‌شده در سامانه نمایشگاه ممنوع است.

5-4. دریافت نمایندگی ناشرانی که به ‌موجب رأی قطعی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات به محرومیت از حضور در نمایشگاه محکوم شده‌اند، مجاز نیست و موجب محرومیت ناشرِ عرضه ‌کنندۀ این کتاب‌ها از حضور در نمایشگاه خواهد شد.

6-4. زمان اعطای نمایندگی و پذیرش آن، صرفاً تا پایان مهلت ثبت ‌نام و از طریق سامانه نمایشگاه است.

5. تخصیص غرفه در نمایشگاه حضوری

شرایط تخصیص غرفه

1-5. مبنای تخصیص غرفه به ناشران متقاضی، تعداد کتاب‌های منتشرشده طی 5 سال منتهی به پایان اسفندماه (بر اساس اطلاعات ثبت‌ شده در بانک اطلاعاتی مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران) و انتشار حداقل ۴۰ عنوان کتاب در بازۀ یاد شده است.

تبصره: عناوین منتشرشده پیش از این دوره و نیز عناوینی که از پایان سال تا زمان شروع نمایشگاه منتشر شوند، در تخصیص متراژ غرفه مؤثر نیست.

2-5. با توجه به مادۀ 4 اصلاحی اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب، دیگر قالب‌های تعریف‌ شده برای انتشار کتاب (ازجمله رقومی و قالب‌های چندرسانه‌ای جدید مثل قالب‌های صوتی، تصویری و واقعیت مجازی)، امتیازی برابر با کتاب‌های چاپی دارند و این آثار نیز در شاخص‌های تعیین متراژ غرفۀ ناشرانِ شرکت‌ کننده لحاظ خواهند شد. بر این اساس ناشرانی که بیش از 100 اثر الکترونیک به‌صورت اختصاصی (صرفاً نسخۀ الکترونیکی یا کتاب صوتی) تولید کرده باشند و نیز پلتفرم‌ها و سکوهای تولید و عرضۀ کتاب الکترونیک که حداقل ۳۰۰۰ عنوان کتاب الکترونیک منتشر کرده باشند، مجاز به حضور در نمایشگاه هستند.

تبصره: امتیاز هر اثر که هم به ‌صورت چاپی و هم به صورت‌های دیگر از سوی ناشر منتشر شده باشد، یک‌ بار لحاظ خواهد شد؛ اگرچه انتشار آثار در قالب‌های دیگر در شرایط برابر و مطابق بند 11-5، دارای ضرایب مثبت است.

3-5. در تمام حوزه‌ها، حداقل ۱۵ عنوان از کتاب‌های منتشرشده طی دوره 5 ساله، باید چاپ اول باشد. امتیاز انتشار هر عنوان کتاب (چاپ اول یا تجدید چاپ) فقط یک‌ بار محاسبه می‌شود.

4-5. انتشار کتاب‌های زیر، از مصادیق کتاب‌های دارای امتیاز برای تخصیص غرفه محسوب نمی‌شود:

الف. کتاب‌هایی که با حفظ محتوا و ظاهر یکسان، به‌صورت جداگانه توسط چند ناشر منتشر شده است؛

ب. کتاب‌های افست خارجی که صرفاً با درج شابک (با شابک ناشر اصلی) یا اضافه کردن صفحه شناسنامه، در داخل کشور بازنشر شده باشد؛

ج. کتاب‌هایی که انتشار آن‌ها نیازی به کسب اجازه از صاحب اثر ندارد و از نظر قانونی بازنشر آن‌ها برای همه ناشران آزاد است و بازنشر آن‌ها تولید جدیدی در حوزه نشر محسوب نمی‌شود.

تبصره: موارد اختلافی توسط معاونت امور ناشران بررسی و تصمیم‌ گیری خواهد شد.

ضوابط اجرایی تخصیص غرفه

5-5. به کالاهایی غیر از کتاب (مانند پوستر، فلش‌ کارت و نقشه)، امتیاز تعلق نمی‌گیرد. ناشرانی که کار ویژه تخصصی آن‌ها تولید نقشه است، از شمول این بند مستثنا هستند.

6-5. کتاب‌های مشترک ناشران، تنها برای ناشری لحاظ می‌شود که شابک کتاب به نام او ثبت شده است.

7-5. چنانچه مجموع کتاب‌هایی که ناشرِ شرکت‌ کننده در نمایشگاه به نمایندگی می‌پذیرد بیش از 60 عنوان کتاب باشد، در صورت وجود فضای نمایشگاهی تا سه مترمربع به متراژ غرفۀ ناشر نمایندگی‌ پذیر افزوده خواهد شد.

 

8-5. معاونت امور ناشران موظف است بر اساس مستندات سنوات گذشته، متراژ درخواستی متقاضیانی که در دوره‌های پیشین غرفه‌هایی با متراژ غیرواقعی داشته‌اند را تعدیل و صحت ‌سنجی درخواست‌ها را برای دوره‌های آتی ثبت کند.

9-5. سقف متراژ غرفه قابل تخصیص به ناشران، با توجه به متراژ بهینه هر سالن، تعداد متقاضیان، ظرفیت‌ سنجی مجموع درخواست‌ها و امکانات اجرایی، توسط کارگروهی متشکل از معاون امور ناشران، رئیس کارگروه نظارت بر نشر داخلی و مسئول بخش، تعیین و صورت‌جلسه خواهد شد.

تعیین متراژ غرفه

10-5. تعیین متراژ غرفه در هر یک از بخش‌های پنج‌گانه ناشران داخلی و جانمایی هر ناشر در هر یک از سالن‌ها، بر اساس متراژ مفید سالن‌های در اختیار و مطابق شاخص‌های تخصصی است که در پی خواهد آمد:

  • تعداد عناوین کتاب؛
  • تعداد صفحات و شمارگان؛
  • نوبت چاپ و کتاب‌های تازه‌ انتشار؛
  • تولید نسخه الکترونیکی کتاب‌های انتشارات؛
  • کیفیت محتوا، چاپ و صحافی؛
  • مرجع بودن (فرهنگنامه و دایرة‌ المعارف تألیفی)؛
  • نوع نگارش (تألیف، ترجمه، گردآوری، تصویرگری در بخش کودک و ...)؛
  • ترویج ارزش‌های فرهنگ اسلامی، ایرانی و هشت سال دفاع مقدس؛
  • آثار برگزیده جشنواره‌های معتبر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
  • نفیس بودن آثار (ازنظر محتوایی و فیزیکی)؛
  • فقدان سابقۀ محکومیت و ارتکاب تخلف و حُسن شهرت حضور در نمایشگاه‌های سال‌های گذشته؛
  • تعامل و همکاری با ناشران خارجی در فروش کپی‌ رایت و خرید رایت؛

تبصره: در هر یک از بخش‌های پنج‌گانه، کارگروهی خبره با پیشنهاد معاون امور ناشران و حکم قائم‌ مقام نمایشگاه تعیین خواهد شد تا ضمن تدوین شاخص‌ها و محاسبه امتیازات و ضرایب (متناسب با کتاب‌های آن بخش و به اقتضای هر یک از موضوع‌های ناشران داخلی)، نسبت به تقسیم منصفانۀ فضا و جانمایی عادلانۀ ناشران متقاضی حضور در آن بخش اقدام کنند. این شاخص‌ها و ضرایب مربوط و نحوۀ محاسبۀ آن می‌باید منتشر شود و به اطلاع ناشران برسد.

11-5. بیشینه متراژ هر یک از بخش‌های پنج ‌گانهٔ ناشران داخلی با توجه به متراژ کلی در اختیار، توسط معاونت امور ناشران تعیین می‌شود.

جانمایی

12-5. طراحی کلی نقشه هر سالن باید مبتنی بر مهندسی گردش مخاطب باشد، به ‌گونه‌ای که تمامی غرفه‌ها حجم متعادل و نسبتاً برابری از حضور مخاطبان و مراجعه‌ کنندگان را تجربه کنند.

13-5. جانمایی ناشران در هر یک از سالن‌های پنج ‌گانه، بر اساس ترتیب حروف الفبای نام ناشر انجام می‌شود. ترتیب جانمایی در هر دوره به ‌صورت چرخشی تغییر می‌کند تا عدالت نسبی در تخصیص فضاهای مرغوب رعایت شود. علاوه بر این، ترتیب حروف الفبا در تمام اجزای و حروف بعد از حرف اول نام ناشر جاری است تا یکپارچگی در سیستم جانمایی حفظ شود.

تبصره 1: در مواردی که شرایط فنی-مهندسی سالن‌ها (مانند شرایط فنی سالن و وجود موانع فیزیکی، عدم تناسب متراژ باقی‌مانده با متراژ ناشر بعدی، یا وجود غرفه‌های خودساز با متراژ مشخص در فهرست چینش) اقتضا کند، امکان جابه‌جایی ناشران و عدم رعایت ترتیب فوق تا رفع مشکل وجود دارد.

تبصره 2: در صورت اقتضای شرایط خاص فیزیکی برخی سالن‌های محل برگزاری نمایشگاه و وجود فضاهایی خاص در گوشه‌ها و اطراف این سالن‌ها، ازآنجاکه در این فضاهای خاص امکان ایجاد راهرو و غرفه‌هایی با متراژ و ابعاد حداقلی و ایجاد راهروی عمومی وجود ندارد، به ‌منظور ایجاد نظم و بهره‌وری بیشتر از فضا، این فضاها به ‌صورت چرخشی و قواعد خاصی که از سوی بخش مربوط تدوین می‌شود، به ناشران بزرگ و پرمخاطب واگذار می‌شود.

14-5. ناشران در غرفه‌ها بر اساس مشخصات مندرج در پروانه نشر ناشر جانمایی و چینش خواهند شد.

6. ضوابط فعالیت و عرضۀ کتاب در نمایشگاه

1-6. غرفه اختصاص‌ یافته به هر ناشر، صرفاً برای عرضه و فروش کتاب‌های منتشر شده  توسط آن ناشر و نمایندگی‌های ثبت‌ شده در سامانه است. نگهداری، نمایش و فروش کتاب‌های ذیل در نمایشگاه، تخلف محسوب می‌شود:

الف. کتاب‌های فاقد مجوز و اعلام وصول از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

ب. کتاب‌های بدون شناسنامه؛

ج. کتاب‌های سایر ناشران؛

د. کتاب‌های غیرمرتبط با موضوع سالن برخلاف موارد مصرح در این شیوه ‌نامه؛

ه. کتاب‌های افست برخلاف موارد مشخص‌ شده؛

و. کتاب‌هایی که به‌ صورت متقلبانه و غیرمجاز تکثیر و منتشر شده باشد؛

ز. کتاب‌هایی که بیش از 5 سال از تاریخ انتشار آن‌ها گذشته است؛

ح. کتاب‌های ناشرانی که به ‌موجب رأی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات از حضور در نمایشگاه محروم شده‌اند.

2-6. مبنای عرضۀ کتاب برای فروش در نمایشگاه حضوری، کتاب‌های منتشرشده طی 5 سال منتهی به سال برگزاری نمایشگاه است.

3-6. هر کتاب صرفاً در یک غرفه قابل‌ عرضه است و کتاب‌هایی که با همکاری چند ناشر تولید و نام ناشر یا ناشران همکار در شناسنامه کتاب‌ها ذکر می‌شود، تنها در غرفۀ ناشری قابل‌ عرضه است که شابک کتاب‌ها به او تعلق دارد و درهر صورت نمایش و فروش هر کتاب در بیش از یک غرفه، مطلقاً ممنوع است.

تبصره: کتاب‌هایی که با یک عنوان و با نام و نشان یک پدید آورنده توسط چندین ناشر شابک دریافت و منتشر شده است، تنها مجاز به عرضه در غرفه اختصاصی آخرین ناشری است که برای آن اثر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اعلام وصول دریافت کرده است. موارد اختلافی در معاونت امور ناشران مورد رسیدگی و اتخاذ تصمیم واقع خواهد شد.

4-6. نمایش و فروش کتاب اُفست خارجی در نمایشگاه، در صورتی مجاز است که علاوه بر دارا بودن شناسنامه و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشر اصلی یا نماینده رسمی وی، آن کتاب را در بخش ناشران خارجی نمایشگاه عرضه نکرده باشد.

تبصره: ضروری است ناشر هنگام ثبت ‌نام و ورود اطلاعات، اُفست بودن کتاب‌های خود را در سامانه اعلام کند تا ضمن استعلام از کارگروه‌ ناشران خارجی، عدم عرضۀ این کتاب‌ها در بخش یاد شده احراز شود.

5-6. عرضه و فروش کالای غیر از کتاب در نمایشگاه مانند پوستر، لوح فشرده یا لوازم و تجهیزات ذخیره اطلاعات، محصولات صرفاً صوتی (از قبیل آلبوم‌های موسیقی، سخنرانی و ...)، محصولات صرفاً تصویری (از قبیل فیلم‌ها، نوار ضبط ‌شده سخنرانی و ...)، انواع نرم‌افزار، کارت تبریک، نوشت‌افزار، جورچین، عروسک و اسباب ‌بازی ممنوع است.

تبصره 1: عرضه و فروش هر نوع محصولِ فرهنگیِ منضم به کتاب (نه کتابِ منضم به محصول)، مشروط به درج مراتب در کتاب و ارتباط مستقیم آن با محتوای کتاب به تشخیص و تأیید معاونت امور ناشران، بلامانع است.

تبصره 2: عرضه و فروش نقشه و پوستر علمی-آموزشی، مشروط به اینکه تولید خود ناشر باشد، بلامانع است.

تبصره 3: عرضه و فروش لوح فشرده یا تجهیزات ذخیره اطلاعات و سایر محصولات مرتبط (دارای مجوز از مراجع قانونی) که مصداق کتاب الکترونیک باشد، مشمول این ممنوعیت نیست.

تبصره 4: شرکت ‌کنندگان در بخش ناشران الکترونیک (ناشران و نیز سکوهای انتشار و توزیع کتاب‌های الکترونیک و صوتی)، صرفاً مجاز به عرضۀ محصولاتی هستند که از مصادیق کتاب الکترونیک و دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

6-6. انجام هرگونه تبلیغات غیرمرتبط و تبلیغ در خصوص تبدیل مقاله، جزوه و پایان ‌نامه به کتاب که مصداق کتاب‌ سازی باشد در نمایشگاه ممنوع است.

7-6. ناشران ملزم به عرضۀ کتاب‌های خود (مطابق اطلاعات درج‌شده در سامانه ثبت ‌نام) در غرفه هستند. عدم انطباق کلی عناوین کتاب‌های موجود در غرفه با فهرست اعلام‌ شده در سامانه و عدم ارائه کتاب‌هایی که ناشر عرضۀ آن‌ها را در سامانه ثبت ‌نام اعلام کرده است، تخلف محسوب می‌شود.

8-6. هرگونه پیش‌ فروش کتاب در محل غرفه ممنوع است.

9-6. ادامه فعالیت ناشری که برای مدت معینی از فعالیت در نمایشگاه یا استفاده از تسهیلات آن محروم شده، به هر نحو (به ‌صورت مستقل یا با مشارکت و همکاری سایر غرفه‌ها) مجاز نیست.

10-6. ناشران شرکت‌ کننده در نمایشگاه، کتاب‌های خود را با حداقل 10درصد و حداکثر 20 درصد تخفیف عرضه خواهند کرد.

11-6. ناشران مجاز به واگذاری و اجارهٔ غرفه به غیر (در هر قالب و تحت هر عنوان) نیستند و مطابق مقررات و ضوابط با متخلفان برخورد خواهد شد.

12-6. ناشران ملزم به رعایت تذکرات قانونی مسئولان و ناظران مربوط و همکاری در امضای صورت جلسه نظارتی هستند.

7. هزینه غرفه

1-7. هزینه تأمین غرفه پس از تخصیص اولیه و اعلام متراژ، به ‌صورت علی‌الحساب از سوی ناشران واریز می‌شود. پس از اعلام  متراژ تخصیصی غرفه‌ها، لازم است مبلغ ماندهٔ احتمالی از طریق وبگاه نمایشگاه پرداخت شود. عدم پرداخت در موعد مقرر، به ‌منزلهٔ انصراف تلقی خواهد شد.

2-7. تعرفه قابل پرداخت تأمین غرفه مطابق جدول زیر خواهد بود:

ردیف متراژ غرفه/ نوع ناشر هزینه به ازای هر مترمربع (ریال)
1 تا 9 مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی 2.050.000
2 از 10 مترمربع تا 24 مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی 3.100.000
3 از 25 مترمربع تا 48 مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی 4.850.000
4 از 49 مترمربع تا 100 مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی 6.850.000
5 از 101 مترمربع تا 200 مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی 9.000.000
6 از 201 مترمربع تا 300 مترمربع  به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی 11.500.000
7 از 301 مترمربع به بالا به ازای هر مترمربع برای ناشران خصوصی 12.000.000
8 تا 9 مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی 3.850.000
9 از 10 مترمربع تا 24 مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی 5.500.000
10 از 25 مترمربع تا 48 مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی 7.975.000
11 از 49 مترمربع تا 100 مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی 9.485.000
12 از 101 مترمربع تا 200 مترمربع، به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی 12.900.000
13 از 201 مترمربع تا 300 مترمربع،  به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی 16.500.000
14 از 301 مترمربع به بالا به ازای هر مترمربع برای ناشران غیرخصوصی 17.400.000

 

تبصره 1: ناشرانِ خصوصی شهرستانی مشروط به نداشتن سابقه هرگونه تخلف و دریافت تذکر در دو دوره گذشته نمایشگاه، تا سقف 9 مترمربع از 50 درصد تخفیف در قیمت پایۀ مندرج در جدول بهرهمند میشوند.

تبصره 2: تعیین ناشران دولتی و خصوصی و شهرستانی بر مبنای مشخصات مندرج در مجوز نشر است.

3-7. ثبت‌ نام در وبگاه نمایشگاه برای مشارکت در بخش حضوری، به‌ منزلهٔ اعلام آمادگی برای حضور قطعی است و در صورت اعلام انصراف یا عدم حضور در نمایشگاه، وجه پرداختی مسترد نخواهد شد و ناشر منصرِف با رأی هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه حق ثبت‌ نام و حضور در نمایشگاه تا مدت 2 دوره را نخواهد داشت.

4-7. اقدام نکردن ناشر برای دریافت و آماده‌سازی غرفه تا 48 ساعت قبل از افتتاح نمایشگاه، به‌ منزلهٔ انصراف از حضور تلقی و مشمول تنبیه بند فوق می‌شود و معاونت امور ناشران مجاز به واگذاری غرفه به متقاضیان دیگر است. در صورت بروز حوادث غیرمترقبه برای ثبت‌ نام‌ کننده، مطابق نظر کارشناسی معاونت امور ناشران اقدام خواهد شد.

8. ضوابط مربوط به دستگاه کارت‌خوان

1-8. نصب دستگاه کارت‌خوان به‌ منظور سهولت خرید بازدید کنندگان الزامی است و غرفه‌داران موظف‌اند نسبت به پیگیری به‌ موقع برای دریافت و نصب دستگاه کارت‌خوان، استفاده از آن و همچنین عودت سالم دستگاه اقدام نمایند.

2-8. دستگاه کارت‌خوان به نام ناشر و مدیرمسئول آن (که صورتحساب تأمین غرفه با مشخصات مالیاتی آن صادر می‌شود)، نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

3-8. طبق مقررات مالیاتی و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب مجلس شورای اسلامی، تمامی ناشران حاضر در نمایشگاه به ‌منظور دریافت دستگاه کارت‌خوان لازم است کد مالیاتی خود را هنگام ثبت‌ نام ارائه کنند.

4-8. ستاد نمایشگاه حداکثر تا 48 ساعت قبل از شروع نمایشگاه، تمهیدات لازم برای نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های کارت‌خوان در تمامی سالن‌های مختلف را فراهم خواهد کرد و ناشران نیز موظف به اقدام برای دریافت دستگاه کارت‌خوان تا حداکثر 24 ساعت قبل از شروع نمایشگاه هستند و تبعات هرگونه تأخیر بر عهده ناشر خواهد بود.

5-8. درج اطلاعات کامل حساب بانکی ناشر نزد بانک عامل در سامانه هنگام ثبت ‌نام الزامی است. شماره‌حساب اعلام‌ شده، باید به نام شخص مدیرمسئول و یا به نام انتشارات (در مورد اشخاص حقوقی) باشد و ثبت اطلاعات حساب بانکی متعلق به اشخاص دیگر، مطلقاً ممنوع است.

تبصره 1: در مورد ناشران دارای شخصیت حقوقی، در صورت نبودنِ حساب بانکی به نام انتشارات (نزد بانک عامل)، بر اساس شماره‌حساب اعلامی در مفاد وکالت‌ نامهٔ رسمی انتشارات اقدام خواهد شد. بدیهی است صورتحساب غرفه از سوی موسسه به نام ناشر اصلی وکالت ‌دهنده خواهد بود.

تبصره 2: هر شخص حقیقی با کد ملّی مربوط به خود نمی‌تواند بیش از یک وکالت از شخصیت حقوقی برای ارائه در نمایشگاه دریافت کند.

6-8. مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به‌ هیچ‌ عنوان مجاز به تحویل دستگاه کارت‌خوان از حساب‌های موسسه به ناشران دولتی و خصوصی نیست. ناشران وابسته به نهادهای دولتی، نظامی و انتظامی که حساب‌های بانکی آن‌ها در غیر از بانک عامل نمایشگاه ‌باشد و امکان افتتاح حساب در سایر بانک‌ها را ندارند، می‌توانند با معرفی یک نماینده نزد بانک عامل افتتاح حساب کنند. در این صورت مبالغ مربوط به فروش در نمایشگاه به حساب نماینده معرفی‌شده واریز خواهد شد و وی مبالغ را به حساب نهاد مرتبط منتقل خواهد کرد.

7-8. درخواست دستگاه کارت‌خوان (متناسب با متراژ غرفه و فعالیت ناشر)، صرفاً از طریق ثبت در سامانه و پرداخت هزینه مربوط امکان ‌پذیر است و پذیرش درخواست دستگاه کارت‌خوان در ایام برگزاری نمایشگاه، مشروط به امکان اقدام از سوی بانک عامل، است.

8-8. استفاده از هر نوع دستگاه کارت‌خوان به ‌جز دستگاه کارت‌خوان تحویلی از سوی بانک عامل نمایشگاه ممنوع است.

9-8. انتقال و جابه‌جایی دستگاه کارت‌خوان به خارج از غرفه، مجاز نیست.

10-8. به‌ منظور حفظ امنیت کارت‌های بانکی خریداران، می‌باید دستگاه‌های کارت‌خوان در موقعیتی قرار گیرد که امکان ورود رمز کارت توسط شخص خریدار فراهم باشد.

9. ضوابط اجرایی فعالیت غرفهداران

1-9. رعایت حجاب و شئون اسلامی از سوی ناشران و عوامل ایشان در نمایشگاه الزامی است.

2-9. استفاده و نصب هرگونه محتوا، پوستر یا تصاویری که محتوای آن مغایر با شئون و ارزش‌های اسلامی باشد، ممنوع است.

3-9. ناشران ملزم به تحویل گرفتن غرفه تا 48 ساعت قبل از افتتاح و چیدمان به‌موقع غرفه در زمان افتتاحیه نمایشگاه و نیز حضور به ‌موقع عوامل در ایام کاری نمایشگاه هستند.

4-9. حضور مدیر معرفی‌شده یا جانشین وی در غرفه، در ساعات کاری نمایشگاه الزامی است.

5-9. ساعت کار نمایشگاه برای بازدیدکنندگان و غرفه‌داران توسط ستاد نمایشگاه اعلام خواهد شد. حضور به‌ موقع برای بازگشایی غرفه و تخلیه سالن‌ها در زمان پایان ساعت کار نمایشگاه، الزامی است. در صورت عدم حضور در زمان مقرر، مسؤولیت هرگونه خسارت و حوادث احتمالی بر عهده مسئول غرفه است.

6-9. ساعت انتقال کتاب در ایام برگزاری نمایشگاه همه‌روزه از ساعت هفت تا نه است و در زمان‌های قبل و بعد از ساعت تعیین‌ شده از تردد خودروهای حمل کتاب جلوگیری خواهد شد.

7-9. ورود و خروج کتاب و سایر تجهیزات از کلیه سالن‌ها، منوط به اجازه مدیر سالن است.

8-9. نصب و الصاق کارت شناسایی برای غرفه‌داران در طول ساعات کار نمایشگاه، الزامی است.

9-9. نگهداری، فروش و نمایش کتاب، مختص به فضای غرفه است و هرگونه تعرض به فضای خارج از غرفه (راهروها، مسیرهای اضطراری، اطراف و فضای پشت غرفه‌ها) و نیز تصرف غیرمجازِ فضای نمایشگاهی (مازاد بر متراژ تخصیصی)، استفاده از دیواره‌های جانبی بیرون از غرفه‌ها و دیوار سالن، برهم زدن نظم عمومی در غرفه و سالن (ایجاد راه‌بندان در راهروهای سالن و ...) و ایجاد مزاحمت‌های صوتی برای غرفه‌های مجاور، موجب طرح مراتب در هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه است.

10-9. ساخت‌ وساز غیرمجاز و بدون اخذ مجوز در غرفه و همچنین هرگونه تجمیع غرفه‌های هم‌جوار که برای دریافت آن‌ها به‌ صورت جداگانه ثبت ‌نام و درخواست شده، (حتی در صورت قرارگیری الفبایی در کنار یکدیگر) در هیچ شرایطی مجاز نیست.

11-9. به‌ منظور یکسان ‌سازی نما و کتیبۀ سر درِ غرفه‌ها، طرح‌های واحدی اجرا می‌شود. بدیهی است هرگونه تغییر نام و استفاده از پسوند و پیشوندهایی که نام غرفه را مخدوش و ماهیت آن را به هر نحو تغییر دهد، ممنوع است و لازم است غرفه‌داران از نصب هرگونه نوشته و یا طرح جداگانه خودداری کنند.

12-9. هرگونه تغییر اطلاعات و مخدوش کردن تابلوهای اطلاع‌رسانی و راهنمای سالن‌ها و راهروها ممنوع است.

13-9. استعمال دخانیات در کلیه سالن‌های نمایشگاه اکیداً ممنوع است.

14-9. تهیه و وجود یک دستگاه کپسول اطفاء حریق (کپسول co2 یا آب و گاز) به ازای هر 9 مترمربع غرفه، الزامی است.

15-9. هرگونه سیم‌کشی و اخذ انشعاب فرعی برق برای مصارف متفرقه و بدون هماهنگی با بخش‌های اجرایی و پشتیبانی و همچنین استفاده از هرگونه بخاری ‌برقی، کتری برقی و استفاده از منابع روباز حرارتی و پخت ‌وپز در غرفه‌ها و قرار دادن مواد قابل اشتعال و اضافی بر روی سیم‌های برق، نگهداری مایعات قابل اشتعال در سالن‌های نمایشگاه و نیز استقرار کتاب، تجهیزات و ضایعات در نزدیکی تابلوهای برق اکیداً ممنوع است. مسؤولیت بروز هرگونه حادثه ناشی از انشعاب غیرمجاز و جبران خسارات احتمالی، بر عهده مدیر غرفه خواهد بود.

16-9. حفظ و نگهداری تجهیزات و غرفه‌های تحویلی، بر عهده غرفه‌داران است. همچنین لازم است قفسه‌ها، تابلوها، تجهیزات و سایر عناصر غیر سازه‌ای در جای خود تثبیت شوند تا از سقوط احتمالی آن‌ها جلوگیری شود. در صورت وارد آمدن هرگونه خسارت و استفاده نا صحیح، شرکت کنندگان موظف به جبران خسارت مطابق نظر ستاد نمایشگاه خواهند بود.

17-9. مسؤولیت حفاظت از وجه نقد و تمامی وسایل موجود در غرفه، بر عهده مسئول غرفه است.

18-9. نظافت داخل غرفه‌ها بر عهده غرفه‌داران است و شایسته است در حفظ نظافت کلی نمایشگاه و آراستگی غرفه خود کوشا باشند.

10. فعالیتهای فرهنگی

1-10. انجام هرگونه فعالیت فرهنگی اعم از فعالیت‌های مرتبط با کتاب مانند جشن رونمایی و امضا، دعوت از نویسندگان و شخصیت‌های فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و سیاسی، نشست‌ها و ... در داخل غرفه و بخش‌های مربوط، منوط به اخذ مجوز از کارگروه‌ فعالیت‌های فرهنگی است.

2-10. لازم است مشخصات هریک از برنامههای فرهنگی غرفه‌ها شامل عنوان برنامه، نام سخنران یا مدعو، تاریخ، ساعت، برآورد تعداد شرکت کنندگان و محل اجرای برنامه‌ای که در نظر است در سالن‌های نمایشگاه برگزار شود، تا 24 ساعت قبل از شروع نمایشگاه در سامانه ثبت و به کارگروه‌ فعالیت‌های فرهنگی اعلام و ارائه شود. کمیتۀ یاد شده موظف است در زمان مقتضی برنامه‌های پیشنهادی را بررسی و نتیجه را به ناشر اعلام کند.

3-10. برای انجام هماهنگی و دریافت مجوز اجرای برنامهها و فعالیتهای فرهنگی در سالن‌های تحت نظر کارگروه‌ فعالیت‌های فرهنگی، ضرورت دارد ناشران درخواست خود را حداکثر تا 72 ساعت قبل از شروع نمایشگاه در سامانه ثبت و به کمیتۀ یاد شده ارسال کنند. این کارگروه‌ به‌ تناسب زمان درخواست، اهداف، برنامه‌ها و امکانات خود، در خصوص تقاضاهای رسیده اتخاذ تصمیم خواهد کرد.

4-10. رعایت کامل مقررات مربوط و جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای دیگران، انسداد مسیر و اخلال در نظم عمومی حاکم بر سالن، در طول مدت اجرای برنامه ضروری است. کارگروه‌ فعالیت‌های فرهنگی موظف است تناسب برنامه‌های پیشنهادی و امکانات موجود در سالن و موقعیت غرفه را مورد توجه قرار دهد.

5-10. مسؤولیت محتوای برنامههای داخل غرفه بر عهده  برگزارکننده است و ستاد نمایشگاه مسؤولیتی در مورد محتوای برنامهها و تخلفات احتمالی و پاسخگویی در قبال دستگاههای نظارتی ندارد و برگزارکننده شخصاً مسئول و پاسخگو خواهد بود.

11. تبلیغات

1-11. فضای تبلیغاتی غرفه‌داران صرفاً محدود به داخل غرفه خود است و ناشران مجازند با روش مناسب نسبت به طراحی و تزیین غرفه خود اقدام کنند. (ارتفاع غرفۀ در اختیار از کف سالن، حداکثر سه متر است).

2-11. انجام هرگونه تبلیغات در خارج از غرفه (درون و بیرون سالن‌های نمایشگاهی)، صرفاً منوط به کسب مجوز است و در صورت مشاهده تبلیغ غیرمجاز، از انجام آن جلوگیری خواهد شد. غرفه‌دارانی که تمایل به انجام فعالیت‌های تبلیغی دارند، لازم است از طریق مجریِ طرف قرارداد با ستاد نمایشگاه اقدام نمایند.

3-11. توزیع تراکت، جدول، کارت ویزیت، لوح فشرده، جورچین، کارت ‌پستال و بازی‌های علمی به شکل تبلیغاتی و کالاهای مشابه و نیز نصب هرگونه برنوشته، بالن، بروشور، برچسب، پوستر و دیگر اقلام تبلیغاتی در محیط نمایشگاه، صرفاً با اخذ مجوز از ستاد نمایشگاه امکان‌ پذیر است.

4-11. تبلیغ وبگاه یا برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌ها) عرضۀ کتاب در درون غرفه، تنها برای ناشرانی مجاز است که محتوای وبگاه یا برنامه کاربردی ناظر به کتاب‌های منتشرشده همان ناشر باشد.

5-11. نصب استندهای تبلیغاتی و نقش‌آگهی، الصاق برچسب در کف محیط یا دیواره‌ها، نصب برنوشته (بنر) داخل راهرو یا آویزهای تبلیغاتی و مسدود کردن مسیر بازدید کنندگان ممنوع است. چنانچه اقدامات تبلیغاتی ناشر موجب وارد شدن خسارتی به محل یا سازه‌های نمایشگاهی شود، ناشر مکلف به جبران خسارت خواهد بود.

12. ضوابط مربوط به غرفه‌های خودساز

1-12. غرفه خودساز به غرفه‌ای اطلاق می‌شود که در فضای تخصیص‌ یافته به ناشر، توسط او یا مجری تعیین‌ شده از سوی او ساخته شود. ضرورت دارد هنگام ثبت ‌نام متقاضیان درخواست خود برای ساخت غرفه را در سامانه ثبت کنند و نماینده تام‌الاختیار شرکت پیمانکار سازنده را در زمان تعیین ‌شده کتباً به مدیریت فنی ستاد اجرایی نمایشگاه معرفی نمایند.

2-12. اجزای غرفه‌ها می‌باید به ‌صورت قطعات آماده به محل سالن نمایشگاهی انتقال یابد. استفاده از ادوات جوشکاری، اره‌کاری، نقاشی و برش‌کاری داخل فضای مسقف نمایشگاهی ممنوع است.

3-12. به ‌منظور حفظ انضباط محیط و زیبایی بصری نمایشگاه، ساخت غرفه در چهارچوب شرایط زیر مجاز است:

  • طرح و نقشهٔ قطعی و نهایی ساخت غرفه‌های خودساز (که نشان‌ دهنده وضعیت افقی و عمودی طرح و نقاط اتصال برق و تلفن باشد) به همراه جزییات آن بایستی قبل از اجرا ارائه شود و به تأیید معاونت فنی و مهندسی ستاد نمایشگاه برسد.
  • نقشه‌های اجرایی باید اندازه ‌گذاری شده در قطعه‌های A4 و A3 (شامل پلان با مقیاس 100/1، نما، پرسپکتیو و نقشه جزییات فنی) با قید حداکثر ارتفاع و مصالح مصرفی برای مونتاژ و برپایی غرفه، ممهور به مهر مهندس ناظر و پیمانکار ساخت غرفه باشد.
  • ستاد برگزاری نمایشگاه مجاز است به‌منظور استاندارد سازی، تغییراتی در نقشه‌های ارائه‌ شده اعمال نماید. در صورت عدول از تغییرات داده‌ شده در طرح‌ها، مجری نمایشگاه می‌تواند نسبت به تخریب ساخت‌وساز غرفه اقدام و هزینه‌های مربوط را از مشارکت‌ کننده اخذ کند.
  • حداکثر ارتفاع مجاز غرفه سازی برای غرفه‌های خودساز در شبستان و رواق شرقی 3 متر و در دیگر فضاهای نمایشگاهی 2.5 متر (از کف سالن) و بدون تماس با سقف‌ها و دیواره‌ها و با رعایت فاصله ایمن است؛
  • ساخت غرفه‌های خودساز دو طبقه در فضای نمایشگاهی مجاز نیست؛
  • در طراحی غرفه‌های خودساز، رعایت استانداردها و الزامات نمایشگاهی مانند عدم تماس با دیواره‌های موقت، راهروها، استفاده از مواد مناسب، جمع ‌آوری ضایعات و پاک‌سازی به‌ موقع محیط پس از پایان کار نمایشگاه، الزامی است. در صورت عدم اقدام، ستاد نمایشگاه اقدام خواهد کرد و هزینه‌های مربوط از شرکت مجری دریافت خواهد شد؛
  • ساخت غرفه‌های خودساز با مصالح ساختمانی (آجر، سیمان، شیشه، آهن و...) در سالن‌های نمایشگاهی ممنوع است.
  • نصب و جانمایی کتیبه و شماره غرفه در غرفه‌های خودساز در مکان مناسب و قابل ‌رؤیت الزامی است.
  • حداکثر سطح قابل‌ استفاده از دیواره برای نصب نمایشگر یا محتوای تبلیغی در دیواره بیرونی غرفه خودساز (تا ارتفاع مجاز سه متر) معادل 30 درصد است و بیش از آن مستلزم کسب مجوز از ستاد نمایشگاه و پرداخت تعرفه تبلیغاتی خواهد بود.
  • غرفه‌های خودساز باید فاقد فضای غیرقابل‌ دسترس و خارج از دید ناظران باشد.
  • وزن مقطعی هر نوع سازه یا وسیله می‌باید کمتر از 300 کیلوگرم باشد.

4-12. کلیه غرفه‌های خودساز ملزم به داشتن کپسول آتش‌نشانی کافی به ازای هر واحد در حال ساخت در نمایشگاه هستند.

5-12. ناشر موظف است نماینده تام‌الاختیار خود را به‌عنوان ناظر بر تمامی مراحل (از غرفه‌ سازی و چیدمان تا تخلیه غرفه) و نیز هماهنگی‌های لازم با ستاد اجرایی نمایشگاه در محل غرفه مستقر کند. تمامی مسئولیت‌های ناشی از عملکرد پیمانکار ساخت غرفه بر عهدۀ ناشر است.

6-12. پس از پایان برگزاری نمایشگاه، ناشران موظف به تخریب غرفهٔ خودساز و تخلیه وسایل به‌ کاررفته برای آرایه‌گری غرفه و ضایعات و نخاله‌های آن در مهلت مقرر هستند. عدم اقدام تخلف محسوب و مشمول پرداخت هزینه‌های تخلیه و جریمه نقدی می‌گردد. ضمناً چنانچه نماینده ناشر در زمان تعیین‌ شده در محل حضور نداشته باشد، نمایشگاه مسئولیتی در قبال حفظ و نگهداری اموال داخل غرفه و ایراد خسارت به سازه نخواهد داشت.

7-12. به ‌منظور تضمین اجرای مقررات ساخت غرفه، خروج کامل تجهیزات در ‌زمان مقرر و عدم ایراد خسارت به فضای نمایشگاه از سوی غرفه‌ساز، پیمانکار موظف است طبق جداول تعیین‌ شده نسبت به ارائهٔ ضمانت حسن انجام کار اقدام کند. این ضمانت‌ نامه پس از اتمام نمایشگاه با تأیید ناظر فنی ستاد برگزاری، به وی مسترد خواهد شد. بدیهی است در صورت واردکردن خسارت به فضای نمایشگاه و یا عدم اتمام به‌موقع فعالیت و رعایت نکردن مقررات مذکور، خسارات و جرائم مربوط به تشخیص ستاد برگزاری نمایشگاه از محل ضمانت فوق کسر خواهد شد.

 

 

نمایشگاه مجازی کتاب

نمایشگاه مجازی کتاب تهران ازجمله تدابیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ‌منظور تحقق فرمایش مقام معظم رهبری است که اظهار داشتند «نمایشگاه کتاب تهران به استان‌های کشور نیز برده شود». این نمایشگاه ابزاری برای تحقق عدالت فرهنگی، تقویت صنعت نشر کتاب مبتنی بر «اقتصاد فرهنگ»، تسهیل دسترسی مردم به این کالای فرهنگی و توسعه فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در کشور به‌ عنوان یکی از اهداف ویژه نمایشگاه با بهره‌ گیری از فناوری‌های نوین و امکانات فضای مجازی به شمار می‌رود.

با توجه به برگزاری سالانه این نمایشگاه ذیل بخش حضوری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، حضور و فعالیت ناشران در این رویداد فرهنگی مطابق ضوابط تعیین ‌شده در این شیوه نامه انجام می‌پذیرد.

13. ثبتنام در بخش مجازی نمایشگاه

1-13. ناشران متقاضی شرکت در بخش حضوری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همچنین ناشرانی که صرفاً علاقه‌مند به حضور در بخش مجازی هستند، می‌توانند از طریق درگاه کاربری خود در وبگاه نمایشگاه، درخواست حضور و فعالیت در بخش مجازی نمایشگاه را ثبت ‌کنند.

2-13. زمان شروع و پایان ثبتنام در این بخش در چهارچوب زمانبندی کلی ستاد نمایشگاه است و تمدید این مهلت نیز با تشخیص ستاد یاد شده امکان‌ پذیر است.

تبصره: ستاد نمایشگاه، از پذیرش تقاضا پس از پایان مهلت اعلام شده برای ثبت نام معذور است و هیچ تعهدی در قبال اختصاص درگاه به متقاضیانی که در زمان ثبت نام اطلاعات نادرست یا ناقص ارائه دهند، نخواهد داشت.

3-13. ازآنجاکه مطابق مقررات مالیاتی و الزام مقرر در ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، لازم است تمامی مراودات مالی بین موسسه و ناشران در سامانه‌های مالیاتی منعکس گردد، ضرورت دارد پرونده مالیاتی ناشران متقاضی شرکت در نمایشگاه تکمیل و در گام چهارم باشد.

4-13. ناشران ملزم به ثبت اطلاعات دقیق کتاب‌های قابل‌عرضه ازجمله قیمت و موجودی کتاب‌ها هستند. تمامی متقاضیان موظف‌اند پس از تأیید ثبت ‌نام، با مراجعه به وبگاه نمایشگاه، قیمت و موجودی کتاب‌های قابل‌عرضه و فروش خود در نمایشگاه را ظرف بازهٔ زمانی اعلام ‌شده به‌روزرسانی کنند. ناشر باید همواره موجودی کتاب‌های خود را در درگاه فروش نمایشگاه به ‌روز نگه دارد و توازن موجودی در هر دو حالت نمایشگاهی را حفظ کند.

5-13. قیمت کتاب‌های ناشرانی که در هر دو نمایشگاه حضوری و مجازی نمایشگاه حاضرند، باید یکسان باشد.

6-13. با شروع نمایشگاه، هر ناشر فقط برای یک ‌بار مجاز به اصلاح و به ‌روزرسانی اطلاعات کتاب‌های خود است و در صورت تغییر قیمت کتاب، الصاق برچسب قیمت جدید همراه با نشان ‌وارۀ انتشارات، الزامی است.

7-13. مطالعه، پذیرش، تأیید و امضای قرارداد حق‌العمل‌کاری و نیز مجموعه ضوابط مربوط (ازجمله ضوابط و مقررات فروش و دستورالعمل انضباطی مربوط) لازمۀ حضور در نمایشگاه است.

تبصره: پس از بارگذاری قرارداد حق ‌العمل ‌کاری امضا شدۀ ناشر در سامانه مؤدیان از سوی موسسه، ناشر می‌باید نسبت به تأیید قرارداد در آن سامانه اقدام کند. تسویه مطالبات ناشران منوط به اقدام یاد شده است.

8-13. ضرورت دارد کتاب‌های موجود در نمایشگاه حضوری، همواره در نمایشگاه مجازی هم دارای موجودی باشد، مگر آنکه موجودی کتاب در بخش حضوری به اتمام رسیده باشد. اعلام موجودی کتاب بیشتر از موجودی در دسترس و قابل ‌فروش تخلف محسوب می‌شود.

9-13. ناشران ملزم‌اند نشانی دقیق، کد پستی، اطلاعات پروندۀ مالیاتی و حساب بانکی خود را در تمام مراحل در سامانه‌های مرتبط درج کنند.

10-13. واگذاری درگاه فروش به دیگری ممنوع است و در صورت احراز، درگاه کاربری ناشر مسدود خواهد شد.

14. ضوابط فروش کتاب در نمایشگاه مجازی

1-14. مبنای عرضۀ کتاب برای فروش در نمایشگاه مجازی، کتاب‌های منتشرشده طی 10 سال منتهی به سال برگزاری نمایشگاه است. در نمایشگاه مجازی صرفاً آثاری اجازهٔ فروش دارند که افزون بر دارا بودن شرایط لازم از حیث زمان انتشار، دارای مجوز از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند.

2-14. ناشران موظف‌اند کتاب‌های خود را با 10 درصد تخفیف به خریداران عرضه کنند. این تخفیف به ‌صورت خودکار از قیمت اعلام‌ شده ناشر کسر خواهد شد.

3-14. میزان حمایت از هزینه‌های ارسال از سوی معاونت امور فرهنگی تعیین می‌شود و تا پیش از آغاز نمایشگاه از طریق رسانه‌های گروهی به اطلاع ناشران خواهد رسید. به ‌منظور بهره‌مندی از خدمات ویژهٔ «سامانهٔ پست کتاب»، لازم است ناشران در این سامانه عضو شوند.

تبصره: بخشی از هزینه ارسال به عهده خریدار خواهد بود که با توجه به امکانات و اعتبار موجود، سهم هر یک از خریدار، ناشر و مؤسسه مجری پس از تصویب، اعلام خواهد شد.

4-14. ضرورت دارد هر ناشر برای اداره درگاه فروش خود و پاسخگویی به مخاطبان و تماس‌ گیرندگان، متناسب با تعداد کتاب‌هایی که عرضه نموده است، به ‌صورت برخط از یک یا چند متصدی استفاده کند.

تبصره 1:  ثبت اطلاعات حداقل یک نفر به ‌عنوان متصدی درگاه فروش و فرد پاسخگو (غیرمشترک با غرفه‌دار بخش حضوری) در فرم مربوط الزامی است.

تبصره 2: ناشران و متصدیان درگاه فروش، می‌باید همه ‌روزه از ساعت 9 تا 18 پاسخگوی ستاد نمایشگاه و خریداران باشند.

5-14. ثبت سفارش در سامانه فروش نمایشگاه، به‌صورت 24ساعته است.

6-14. ناشر موظف است سفارش‌های دریافتی را حداکثر تا 48 ساعت پس از ثبت سفارش خریدار، بسته ‌بندی کند و به شرکت توزیع ‌کننده بسته‌ها تحویل دهد. زمان تحویل بسته‌ها از سوی ناشر به شرکت توزیع ‌کننده نیز از ساعت 8 تا 14 خواهد بود. ارسال نشدن کتاب‌های فروخته‌ شده در زمان مقرر تخلف محسوب می‌شود.

تبصره: ناشران شرکت ‌کننده در بخش حضوری نمایشگاه، از 48 ساعت فرصت مازاد برخوردار خواهند بود.

7-14. مسئولیت تحویل بستۀ کتاب به شرکت توزیع‌ کننده (مطابق فاکتور) بر عهدهٔ ناشر است و ناشر موظف به نگهداری اوراق فروش، پست یا رسید مرسولات تا تسویه ‌حساب کامل نزد خود است تا در صورت لزوم به ستاد نمایشگاه ارائه نماید.

8-14. برگ خرید (فاکتور) اصلی همان فاکتور صادرشده در سامانه است که پس از نهایی شدن خرید، در سه نسخه با اعتبار واحد برای ناشر، خریدار و ستاد نمایشگاه، ایجاد خواهد شد. ناشر موظف است در صورت درخواست خریدار، نسخه چاپی فاکتور خرید را پس از ثبت مُهر انتشارات به همراه کتاب برای خریدار ارسال کند. بدیهی است درصورتی ‌که فاکتور خریدار ارسال نشود و خریدار مطالبهٔ فاکتور کند، ناشر ملزم است با هزینه شخصی نسبت به ارسال آن برای خریدار اقدام نماید.

9-14. بسته‌بندی مناسب و ارسال کتاب‌ها مطابق استانداردهای بخش فنی و بر اساس سفارش‌های ثبت‌ شده در سامانه نمایشگاه بر عهده ناشر است.

10-14. فروش کتاب‌های مجموعه‌ای، به ‌صورت تک ‌جلدی یا دوره‌ای با شابک‌های مخصوص خود و مطابق شناسنامهٔ کتاب با رعایت دستورالعمل فروش امکان ‌پذیر است.

11-14. کتاب‌هایی که توسط دو یا چند ناشر به‌صورت مشارکتی منتشرشده‌اند، تنها در درگاه ناشری قابل‌ فروش است که صاحب شابک کتاب است.

12-14. درصورتی‌ که کتاب در درگاه فروش ناشر دارای موجودی باشد و خریدار آن را سفارش داده و وجه آن را نیز پرداخت کرده باشد، ناشر ملزم به ارسال آن است و  در صورت عدم ارسال، مبلغی معادل 4 برابر ارزش ریالی کتاب‌های لغو سفارش شده به ناشر جریمه تعلق خواهد گرفت.

13-14. هرگونه توافق شفاهی، تبادل مالی، اجبار خریدار برای خرید و تغییر سفارش و دریافت حضوری و تحمیل شرایط خارج از این شیوه ‌نامه میان ناشر و خریدار، در خصوص کتاب‌های عرضه ‌شده در بخش مجازی نمایشگاه ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود.

14-14. ارسال محصول مغایر با مشخصات کتابِ مندرج در سفارش خریدار و فاکتور صادرشده، ممنوع است. درصورتی ‌که کتابی به دلایل مختلف ازجمله مشکلات فنی، معیوب بودن، مغایرت محتوا، مغایرت عنوان، مغایرت ناشر، مستعمل بودن (دست‌دوم)، عدم تطابق قیمت کتاب با قیمت مندرج در سامانه و نبود برگ خرید توسط خریدار مرجوع شود، ناشر موظف به جایگزینی آن با نسخهٔ سالم است؛ در غیر این صورت تخلف محسوب خواهد شد. هزینۀ عودت و جایگزینی بر عهدۀ ناشر است.

15-14. با عنایت به لزوم اهتمام کافی در رعایت حفظ حرمت مصحف شریف و کتاب‌های قرآنی، بایسته است دقت لازم در بسته‌ بندی و ارسال این آثار به عمل آید.

16-14. تنها لوح فشرده و وسایل منضم و مرتبط با همان کتاب، قابل ارائه در نمایشگاه است. ارسال هرگونه کالا غیر از کتاب‌های مندرج در فاکتور در بسته‌های ارسالی تخلف محسوب می‌شود.

17-14. در حالت رخداد موارد پیش ‌بینی ‌نشده در این شیوه‌ نامه، مراتب توسط ستاد نمایشگاه رسیدگی و تصمیم ‌گیری خواهد شد. مصادیق تخلفات و مجازات هر یک در شیوه ‌نامه هیئت‌های رسیدگی به تخلفات آمده است.

15. امور مالی و یارانه در بخش مجازی

1-15. مبالغ مربوط به فروش کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب به ‌طور متمرکز و از طریق درگاه پرداخت اینترنتی، به حساب بانکی خانه کتاب و ادبیات ایران واریز می‌شود. ازآنجاکه ارسال کتاب‌های فروخته‌ شده به عهدهٔ ناشران شرکت‌ کننده در نمایشگاه است، مطالبات ناشران تنها پس از تعیین تکلیف تمام خریدهای انجام ‌شده از ناشر و اطمینان از وصول کتاب به دست خریدار، به حساب ناشر واریز خواهد شد.

2-15. زمان پیش ‌بینی ‌شده برای فرآیند صحت‌ سنجی فروش، حداقل 15 روز کاری از زمان اتمام نمایشگاه در نظر گرفته‌ شده و چنانچه در طی زمان مقرر، شکایتی از سوی خریداران نسبت به ناشر واصل نشود، مراتب به‌عنوان تأیید فرآیند صحت ‌سنجی تلقی می‌گردد.

3-15. در صورت وصول هرگونه شکایت از ناشر توسط خریداران، پس از بررسی و احراز تخلف ناشر، مبلغ معادل مورد شکایت، از رقم مطالبات ناشر کسر و ماندهٔ رقم به حساب ناشر واریز می‌شود.

4-15. چنانچه ناشر بدهی مالی به نمایشگاه و مؤسسه مجری داشته باشد، موسسه می‌تواند طلب خود را از محل درآمد ناشی از فروش مجازی برداشت کند.

5-15. هزینه قابل پرداخت برای نمایشگاه مجازی، 3 درصد از کل مبلغ فروش خالص ناشر (برای همۀ ناشران اعم از دولتی یا غیردولتی و شهرستانی یا غیر آن) خواهد بود.

6-15. ضروری است نام صاحب حساب با نام مدیرمسئول انتشارات یکسان باشد.

تبصره 1: در مورد ناشران دارای شخصیت حقوقی، در صورت نداشتن حساب بانکی به نام انتشارات (نزد بانک عامل)، بر اساس شماره‌حساب اعلامی در مفاد وکالت‌نامهٔ رسمی انتشارات اقدام خواهد شد. بدیهی است صورتحساب غرفه از سوی موسسه به نام ناشر اصلی وکالت‌ دهنده خواهد بود.

تبصره 2: هر شخص حقیقی با کد ملّی مربوط به خود نمی‌تواند بیش از یک وکالت از شخصیت حقوقی برای ارائه در نمایشگاه دریافت کند.

7-15. تخصیص یارانه خرید مطابق شیوه ‌نامه مربوط صرفاً از طریق نمایشگاه مجازی خواهد بود که چگونگی و میزان آن برای هر یک از گروه‌های هدف، به ‌صورت عمومی اطلاع ‌رسانی خواهد شد.

8-15. کتاب‌های الکترونیک و صورت‌های جدید کتاب دارای مجوز (دیداری و شنیداری) که در پایگاه نمایشگاه ثبت شده باشند، مشابه کتاب‌های چاپی، از یارانه خرید بهره‌مند خواهند شد.

9-15. هر نوع اقدام یا مشارکت و همکاری در سوءاستفاده از یارانه خرید کتاب و موارد مغایر با اهداف فرهنگی تعیین ‌شده در مقررات ممنوع و مستوجب اِعمال حداکثر مجازات پیش‌بینی ‌شده در دستورالعمل رسیدگی به تخلفات نمایشگاه است.

16. تکالیف اجرایی مجری نمایشگاه

موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به‌عنوان مجری نمایشگاه مجازی مکلف به فراهم ساختن زمینه‌ها و تمهید مقدمات برگزاری آن با بهترین کیفیت به شرح زیر است:

1-16. تمهید مقدمات فنی: مجری نمایشگاه موظف است زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم را برای برگزاری نمایشگاه مجازی فراهم نماید و به‌طور مستمر نسبت به رفع اشکالات فنی و به‌ روز رسانی سامانه اقدام کند.

2-16. کنترل و صحت‌سنجی داده‌های فروش: مجری نمایشگاه مکلف است اطلاعات ثبت ‌شده توسط ناشران را ازنظر صحت و تطابق با ضوابط نمایشگاه بررسی و تأیید نماید.

3-16. نظارت بر فرایند فروش و پاسخگویی: مجری نمایشگاه باید بر عملکرد ناشران نظارت داشته و در صورت بروز مشکلات، اقدامات لازم را برای رفع آن‌ها به عمل آورد. همچنین پاسخگویی به سؤالات و شکایات خریداران و فروشندگان از وظایف مستمر مجری است.

4-16. هماهنگی و نظارت بر امور توزیع: مجری نمایشگاه موظف است هماهنگی‌های لازم را با شرکت‌های توزیع‌ کننده برای ارسال بسته‌های پستی انجام دهد و بر حسن اجرای فرآیند توزیع نظارت کند.

5-16. ترویج و اطلاع‌رسانی: مجری نمایشگاه باید برنامه‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی مناسب را برای جذب مخاطبان و ناشران به نمایشگاه مجازی تدوین و اجرا نماید و با رسانه‌ها برای پوشش بهتر رویداد تعامل کند.

6-16. آموزش و حمایت از ناشران: مجری نمایشگاه باید امکانات آموزشی لازم را برای ناشران فراهم کند و آن‌ها را در استفاده بهینه از سامانه‌های نمایشگاه مجازی و افزایش توانمندی‌های فروش حمایت نماید.

7-16. تسهیل امور اداری و اجرایی: مجری موظف است ضوابط مقررات لازم برای حمایت از نمایشگاه مجازی و فروش آنلاین کتاب را تدوین و اجرایی نماید و تشریفات اداری زائد را حذف کند.

8-16. حمایت مالی و تسهیلاتی: مجری موظف است ضمن واریز به‌موقع وجوه مربوط به فروش ناشران، نسبت به تخصیص یارانه‌ها و فراهم کردن تسهیلات مالی لازم برای حمایت از ناشران و خریداران جهت مشارکت در نمایشگاه مجازی اقدام کند و هزینه‌های پستی را برای ایشان کاهش دهد.

9-16. ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی: مجری موظف است با اجرای برنامه‌های فرهنگی و ملی، فرهنگ مطالعه و خرید کتاب را ترویج دهد.

10-16. نظارت و تنظیم مقررات: مجری مکلف است نظارت‌های لازم را بر فعالیت‌های نمایشگاه مجازی اعمال کند و ضمن تدوین و اجرای ضوابط مناسب برای حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و ناشران، به شکایات و تخلفات رسیدگی کند.

 

این ضوابط در 16 بند و مواد و تبصره‌های ذیل آن پس از تصویب در کارگروه بررسی و تدوین مقررات نمایشگاه، در تاریخ 11/12 /1403 به تأیید «رئیس نمایشگاه و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» رسیده و از همان تاریخ قابل ‌اجرا است.