بسمه‌تعالی

ضوابط حضور ناشران داخلی

در سی و چهارمین نمايشگاه بينالمللی کتاب تهران(ویژه دیجیتال)

مقدمه

با توجه به برگزاري سالانه نمايشگاه بينالمللي کتاب تهران توسط معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ثبت­نام، حضور و فعالیت تمامي ناشران داخلي در اين رويداد فرهنگي، مطابق اين شيوهنامه انجام ميپذيرد.

1. ثبتنام

1-1. ناشران فعّال سراسر كشور كه داراي پروانه نشر معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باشند و شرايط ثبتنام را احراز کنند، ميتوانند به تفكيك هر حوزه طبق زمانبندي اعلامشده توسط ستاد نمایشگاه، تنها از طریق سامانه ketab.ir ثبت‌نام کنند.

تبصره 1: سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دو شکل فیزیکی و مجازی (در سایت نمایشگاه به آدرس ketab.irبرگزار خواهد شد.

تبصره 2: ناشران در این نمایشگاه در یک درگاه ثبت‌نام می‌کنند و هر ناشر مجاز است با توجه به ضوابط و مقررات نمایشگاه در هر دو شکل نمایشگاهی (فیزیکی و مجازی) یا صرفاً در شکل مجازی شرکت نماید.

تبصره 3: سال مبنای عرضه کتاب برای فروش در شکل فیزیکی کتاب‌های منتشرشده سال 1398 به بعد و در شکل مجازی کتاب‌های منتشرشده سال 1392 به بعد است.

2-1. ناشران متقاضی شرکت در شکل فیزیکی نمایشگاه می‌توانند برای نمایش و فروش کتاب‌های خود وفق شرایط و ضوابط اعلام‌شده نسبت به دریافت غرفه مستقل یا اعطای نمایندگی اقدام نمايند.

تبصره: برای اعطای نمایندگی در بخش فیزیکی ثبت نام در بخش مجازی الزامی است. (ناشران متقاضی حضور مستقل از این قاعده مستثنی هستند). 

3-1. زمان شروع و پايان ثبتنام ناشران داخلي در چهارچوب زمانبندي کلي ستاد نمایشگاه است و تمديد اين مهلت نیز با تشخیص ستاد يادشده خواهد بود.

تبصره: ستاد نمایشگاه، از پذيرش هرگونه تقاضا پس از پایان مهلت اعلامشده برای ثبتنام معذور است و هيچ تعهدي از حيث واگذاري غرفه در شکل فیزیکی یا اختصاص پنل در شکل مجازی نمایشگاه در قبال ناشراني كه در زمان ثبتنام اطلاعات نادرست يا ناقص ارائه دهند يا مدارك خود را بعد از اتمام مهلت ثبتنام ارائه کنند، نخواهد داشت.

4-1. مبناي ثبتنام براي ناشران علاوه بر دارا بودن پروانه نشر معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، به تفكيك هر حوزه و بر اساس تعداد کتابهاي منتشرشده برای دریافت غرفه مستقل در شکل فیزیکی، بدين شرح است:

  • ناشران برحامل بخش الکترونیک: 2 عنوان کتاب الکترونیک.
  • ناشران برخط بر اساس تصمیم مرکز فرهنگ و هنر در فضای مجازی

5-1: بخش‌های مختلف مربوط به ناشران الکترونیک در نمایشگاه، عبارت است از:

الف) بخش ناشران برحامل؛

ب) بخش ناشران برخط(سکوها)؛

 

6-1. ناشران برحامل برای حضور در نمایشگاه لازم است قبل از ثبت نام نسبت به ورود کامل اطلاعات محصولات  خود در سامانه به صورت دستی یا تجمیعی اقدام نمایند

تبصره1: ناشران برخط ( سکوها ) امکان حضور در بخش مجازی نمایشگاه را نخواهند داشت.

تبصره2: تشكل‌ها، نهادهاي دولتي و تعاوني‌هاي نشر، فقط مجاز به عرضه و فروش محتوای دیجیتال ناشراني هستند كه در نمايشگاه حضور ندارند.

7-1. مبنای ثبت‌نام برای حضور در شکل مجازی، فعال بودن ناشر طی ده سال منتهی به سال برگزاری نمایشگاه با هر تعداد چاپ کتاب است.

8-1. اطلاعات محصولات ناشران دیجیتال در هنگام ثبت نام به سامانه فروش مجازی منتقل می شود.

9-1. آن دسته از ناشراني كه شرايط ثبتنام و دریافت غرفه مستقل را ازلحاظ دارا بودن تعداد عناوين منتشره ندارند، ميتوانند در صورت تمایل برای حضور در نمایشگاه نسبت به اعطای نمایندگی اقدام نمایند .

10-1. ثبتنام از ناشراني كه داراي احکام قطعی محرومیت از نمایشگاه در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نمایشگاه‌های مجازی کتاب، هیات بدوی رسیدگی به تخلفات استان­ها و هیات تجدید نظر معاونت امور فرهنگی هستند، امکان‌پذیر نیست.

2. تخصیص غرفه در شکل فیزیکی

1-2. محاسبه تعداد عناوين متقاضيان بر اساس اطلاعات محصولات ثبت‌شده در سامانه ثبت نام و عناوين منتشرشده هر انتشارات طی دورة نمایشگاهی بر اساس عناوین منتشرشده طی چهار سال منتهی به پایان زمان ثبت‌نام است و عناوين منتشرشده پيش از اين دوره، در تخصيص متراژ غرفه مؤثر نخواهد بود.

  • ناشران کتاب‌های الکترونیک: بر اساس عناوین منتشرشده طی چهار سال منتهی به پایان زمان ثبتنام؛

2-2. انتشار کتاب‌های زیر از مصادیق کتاب‌های دارای امتیاز برای تخصیص غرفه در نمایشگاه محسوب نمی‌شود:

الف. کتاب‌هایی که با حفظ محتوا و ظاهر یکسان، به‌صورت جداگانه توسط چند ناشر منتشر شده است؛

ب. کتاب‌های افست­ خارجی که صرفاً با درج شابک (با شابک ناشر اصلی) و یا اضافه کردن صفحه شناسنامه، در داخل کشور بازنشر شده باشد؛

ج. کتاب‌هایی که ازنظر الزام ناشر به پرداخت حق‌التألیف و کسب اجازه از صاحب اثر، فاقد متولی خاص برای انتشار بوده و به لحاظ قانونی انتشار آن‌ها برای همه ناشران بلامانع و آزاد باشد و بازنشر این کتاب‌ها در عمل تولید جدیدی در حوزه نشر محسوب نشود.

تبصره: در مصادیق مورد اختلاف، مطابق نظر کمیته ناشران داخلی اقدام خواهد شد.

3-2. کتابهاي الکترونیک و صورتهاي جديد کتاب (دیداری و شنیداری) نيز مشابه کتابهاي چاپي، در شاخصهاي تعيين متراژ غرفه ناشرانِ شرکتکننده لحاظ خواهد شد.

4-2. ملاك ثبتنام قطعي براي اختصاص غرفه در شکل فیزیکی یا حضور در شکل مجازی، ورود اطلاعات کامل و دقیق کتاب‌های «موجود و قابل‌عرضه» در نمايشگاه و دريافت تأييديه و واريز وجه مربوط به هزینه غرفه (در شکل فیزیکی) است. کمیته ناشران داخلی و کارگروه نظارتی مربوط موظف‌اند به روش‌های مقتضی نسبت به راستی­آزمایی و مطابقت عناوین اعلام‌شده در سامانه توسط ناشر با عناوین عرضه‌شده برای عرضه در نمایشگاه اقدام و موارد عدم مطابقت را به هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه اعلام کنند.

5-2. تخصيص غرفه به هر ناشر و تعيين متراژ آن در بخشهاي مختلف، بر اساس متراژ مفيد سالنهاي در اختيار و شاخصهايي همچون تعداد عناوين، تعداد صفحات، كيفيت آثار از حيث محتوا، مرجع بودن (فرهنگنامه و دائره‌المعارف تألیفی)، نگارش (تأليف، ترجمه، گردآوری، تصویرگری و ...) و همچنين توجه به ارزشهاي اسلامي و فرهنگي جامعه و آثار برگزيده در جشنواره‌های مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نفیس بودن آثار (تأليفاتي که افزون بر محتوای متعالی، به لحاظ فیزیکی زیبا، باکیفیت و ماندگار است)، خواهد بود.

6-2. ناشران مجاز به واگذاري غرفه به غير (در هر قالب و تحت هر عنوان) نيستند و مطابق مقررات و ضوابط با متخلفان برخورد خواهد شد.

7-2. عرضه و فروش كتب ناشرانی که به‌موجب رأی قطعی هیئت رسیدگی به تخلفات به محرومیت از حضور در نمایشگاه محکوم شده‌اند، مجاز نیست و موجب محرومیت ناشرِ عرضه‌کننده این کتب از حضور در نمایشگاه خواهد شد.

8-2. تخصیص غرفه به متقاضیان و جانمایی در هریک از سالن‌های نمایشگاه، مطابق دستورالعمل مربوط خواهد بود.

 

3. اعطای نمایندگی حضور در شکل فیزیکی

1-3. ناشري كه شرايط ثبتنام را داشته باشد، ميتواند حداكثر نمايندگي سه ناشر ديگر را اخذ نمايد كه ميبايد بهصورت مشترك کاربرگ مربوط به نمايندگي را تكميل، ممهور و در هنگام ثبت‌نام در سامانه نمایشگاه ثبت کند.

تبصره: چنانچه مجموع کتاب‌هایی که ناشرِ شرکت­کننده در نمایشگاه به نمایندگی می‌پذیرد بیش از 45 عنوان کتاب باشد تا سه مترمربع به متراژ غرفه ناشر نمایندگی‌پذیر افزوده خواهد شد.

2-3. ثبت مراتب دريافت و پذيرش نمايندگي در هنگام ثبتنام و تکميل و ارائه فرم نمايندگي و درج اطلاعات کتب ناشر واگذارکننده نمايندگي در سامانه، الزامي است و نمایندگی‌های ثبت­نشده در سامانه ملاک عمل قرار نمی‌گیرد.

3-3. ناشراني كه در نمايشگاه شركت می‌کنند، فقط در صورت داشتن نمايندگي رسمی از ناشران غايب در نمايشگاه (که در سامانه ثبت‌شده باشد)، حق فروش كتاب آنها را دارند. هر ناشرِ غايب در نمايشگاه، ميتواند فقط به يك انتشاراتي نمايندگي فروش كتابهاي خود را واگذار نمايد.

4-3. عرضه كتب ساير ناشران بدون داشتن نمايندگي مکتوب و رسمي (که صرفاً تا پایان مهلت ثبت‌نام در سامانه نمایشگاه ثبت‌شده باشد)، ممنوع است.

تبصره: تشكلها، نهادهاي دولتي و تعاونيهاي نشر، فقط مجاز به دریافت نمایندگی و عرضه و فروش كتب ناشراني هستند كه در نمايشگاه حضور ندارند.

5-3. عرضه كتب ناشرانی که به‌موجب رأی قطعی هیئت رسیدگی به تخلفات به محرومیت از حضور در نمایشگاه محکوم شده‌اند، به‌صورت اعطای نمایندگی نیز مجاز نیست و موجب محرومیت ناشرِ عرضه‌کننده این کتب از حضور در نمایشگاه خواهد شد.

6-3. ناشراني كه خود در نمايشگاه شركت كردهاند، نميتوانند به ناشر ديگري نمايندگي اعطا نمايند و اعطای نمایندگی در صورت حضور ناشر در نمایشگاه، تخلف محسوب می‌شود.

7-3. زمان اعطا و پذيرش نمايندگي از ناشران، صرفاً تا پايان مهلت ثبتنام و از طریق بارگذاری مدارک در سامانه نمایشگاه خواهد بود.

4. مدارک موردنياز براي ثبتنام

متقاضيان موظفاند طبق جدول زماني اعلامشده توسط ستاد نمایشگاه، نسبت به ثبتنام از طريق سايت اعلام‌شده و ارائه مدارك موردنياز به شرح زير اقدام نمايند.

1-4. مدارک درخواست ثبتنام شامل:

  • تکميل اطلاعات درخواستی و فرم تقاضاي ثبتنام؛
  • بارگذاری پروانه نشر معتبر (داراي اعتبار حداقل تا پايان خردادماه 1402)؛
  • اعلام مطالعه، پذيرش و قبول مجموعه ضوابط نمايشگاه (ازجمله ضوابط حضور ناشران داخلی، ضوابط و مقررات فروش و دستورالعمل انضباطي مربوط و ...)؛
  • تکميل درخواست‌های مربوط؛ ازجمله فرم مربوط به فعاليتهاي فرهنگی يا فرم مربوط به درخواست نيازهاي رفاهي (در صورت تمايل)؛

2-4. مدارک هويتي کارکنان غرفه (در شکل فیزیکی):

  • ارائه فايل عكس جديد 4×3 کارکنان بهمنظور صدور كارت عكسدار؛
  • ارائه فايل اسکن کارت ملي کارکنان (مدير غرفه، جانشين مدير و كاركنان غرفه)؛
  • تكميل فرم صدور كارت شناسايي افراد موردنظر براي حضور در غرفه؛

تبصره 1: تنها مديرمسئول هر انتشارات می‌تواند به‌عنوان مدير غرفه معرفی شود و جانشين معرفی‌شده از سوي مدیرمسئول، نبايد خود مدیرمسئول نشر ديگري باشد؛ مگر اینکه انتشاراتِ متعلق به وی، به‌طور مستقل در نمايشگاه حضور نداشته باشد. همچنين هر شخص حقيقي، می‌تواند فقط جانشيني يك غرفه را بر عهده بگيرد.

تبصره 2: تكميل تمامي اطلاعات درخواستی، الزامي است و ثبتنام و حضور در نمايشگاه با مدارك ناقص، مقدور نیست.

تبصره 3: در صورت ارائه هرگونه اطلاعات نادرست از سوي ناشران، تصميم لازم طبق مقررات در هيئت رسيدگي به تخلفات اتخاذ و بر طبق آن اقدام خواهد شد.

تبصره 4: تحويل غرفه به ناشران واجد شرایط، منوط به مطالعه و پذيرش کامل ضوابط نمايشگاه است.

5. اجزا و بخشهاي کمیته ناشران داخلي در شکل فیزیکی

1-5. ناشران داخلی در نمایشگاه شامل بخش‌های زیر است:

الف. بخش ناشران کتاب‌های عمومي؛

ب. بخش ناشران کتاب‌های کودک و نوجوان؛

ج. بخش ناشران کتاب‌های دانشگاهي؛

د. بخش ناشران کتاب‌های آموزشي؛

ه. بخش ناشران الکترونيک.

متقاضيان حضور در هر بخش لازم است با توجه به نوع فعاليت خود، در هريك از بخشهاي پيشگفته برای دریافت غرفه مستقل یا نمایندگی ثبتنام نمايند.

تبصره: ناشران دیجیتال (برحامل) در صورت وجود فضا دارای بخش مستقل خود خواهند بود. در غیر اینصورت بسته به زمینه موضوعی محصولات منتشر شده آنها در بخش های تعریف شده ناشران داخلی جانمایی خواهند شد

2-5. در صورت درخواستِ ثبتنام در چند حوزه توسط ناشراني كه در حوزههاي مختلف نشر فعاليت ميكنند، امكان برخورداري از غرفه مستقل در ساير بخشها (حداکثر در دو حوزه)، مشروط به انتشار تعداد عناوين تخصصي لازم براي حضور در هر حوزه و وجود فضاي كافي خواهد بود. شایان‌ذکر است، ناشر مجاز به عرضه هر عنوان كتاب در بيش از يك غرفه نيست و ضرورت دارد هر كتاب صرفاً در حوزه تخصصي مربوط عرضه شود.

تبصره: صرفاً ناشران کتاب‌های الکترونیک در بخش اختصاصی خود مجاز به عرضه آثار با موضوع‌های مختلف هستند.

 

6. ضوابط فعالیت در نمايشگاه

1-6. غرفه تخصیصی به هر ناشر، صرفاً برای عرضه و فروش کتاب‌های منتشرشده توسط آن ناشر است و نگهداری و نمایش و فروش کتاب‌های غيرمجاز و نیز عرضه کتاب‌های ساير ناشران، تخلف محسوب ميشود و با بالاترین سطح مجازات پیش‌بینی‌شده در مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد.

تبصره 1: عرضه یا نگهداری کتاب‌های سایر ناشران در غرفه مستقل، موجب طرح مراتب در هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه، تعطیلی غرفه و حداقل یک سال محرومیت از حضور در دوره­های بعدی نمایشگاه (به تشخیص هیئت رسیدگی به تخلفات) خواهد بود.

تبصره 2: ارائه و فروش کتاب‌های فاقد مجوز و کتبی که به‌صورت متقلبانه و غیرمجاز تکثیر و منتشرشده باشد، موجب تشدید مجازات پیش­گفته و محرومیت از حضور در نمایشگاه تا سه دوره و رسیدگی به صلاحیت ناشر در مراجع قانونی (هیئت رسیدگی به تخلفات، هیئت انتظامی استان و ...) خواهد بود.

2-6. هر كتاب صرفاً در يك غرفه قابل‌عرضه است و کتابهايي كه با همكاري چند ناشر توليد و نام ناشر یا ناشران همكار در شناسنامه كتابها ذكر ميشود، تنها در غرفه ناشري كه شابك کتابها به او تعلق دارد، قابل‌عرضه است و درهرصورت نمایش و فروش هر کتاب در بیش از یک غرفه، مطلقاً ممنوع است.

تبصره: کتاب‌هایی که با یک عنوان و با نام و نشان یک پدیدآورنده توسط چندین ناشر شابک دریافت و منتشرشده است، تنها مجاز به عرضه در غرفه اختصاصی آخرین ناشری است که برای آن اثر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اعلام وصول دریافت کرده است. موارد اختلافی در ستاد نمایشگاه مورد رسیدگی و اتخاذ تصمیم واقع خواهد شد.

3-6. نمایش و فروش کتاب اُفست خارجی در نمايشگاه، در صورتي مجاز است که علاوه بر دارا بودن شناسنامه و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ناشر اصلي يا نماینده رسمي وي، آن کتاب را در بخش ناشران خارجی نمايشگاه عرضه نکرده باشد.

تبصره: ضروری است ناشر هنگام ثبت‌نام و ورود اطلاعات، اُفست بودن کتب خود را در سامانه اعلام کند تا ضمن استعلام از کمیته ناشران خارجی، عدم عرضه این کتاب‌ها در بخش یادشده احراز شود.

4-6. عرضه و فروش کالای غير از كتاب در نمايشگاه مانند پوستر، لوح فشرده یا لوازم و تجهیزات ذخیره اطلاعات، محصولات صرفاً صوتی (از قبیل آلبوم‌های موسیقی، سخنرانی و ...)، محصولات صرفاً تصویری (از قبیل فیلم‌ها، نوار ضبط‌شده سخنرانی و ...)، انواع نرم‌افزار، كارت تبريك، نوشت‌افزار، جورچين، عروسك و اسباببازي ممنوع است.

تبصره 1: عرضه و فروش هر نوع محصولِ فرهنگيِ منضم به كتاب (نه کتابِ منضم به محصول)، مشروط به درج مراتب در کتاب و ارتباط مستقيم آن با محتواي کتاب به تشخيص و تأیید کمیته ناشران داخلی، بلامانع است.

تبصره 2: عرضه و فروش نقشه و پوستر علمي-آموزشي، مشروط به اينکه توليد خود ناشر باشد، بلامانع است.

تبصره 3: عرضه و فروش لوح فشرده یا تجهیزات ذخیره اطلاعات و سایر محصولات مرتبط (داراي مجوز از مراجع قانوني) که مصداق کتاب الکترونيک باشد، در بخش ناشران الکترونیک بلامانع است.

تبصره 4: شرکت‌کنندگان در بخش ناشران الکترونیک، صرفاً مجاز به عرضه محصولاتی هستند که از مصادیق کتاب الکترونیک بوده و دارای برچسب هولوگرام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

5-6. انجام هرگونه تبلیغات غیر مرتبط و تبلیغ در خصوص تبدیل مقاله، جزوه و پایان‌نامه به کتاب که مصداق کتاب سازی باشد در نمايشگاه ممنوع است و تشخیص آن با کمیته ناشران داخلی خواهد بود.

6-6. تمامی متقاضیان موظف‌اند پس از تأیید ثبت‌نام و (پرداخت هزینه غرفه در شکل فیزیکی) با مراجعه به درگاه نمایشگاه نسبت به به‌روزرسانی دقیق و نهایی قیمت و اطلاعات کتاب‌های قابل‌عرضه و فروش خود در نمایشگاه ظرف بازة زمانی اعلام‌شده اقدام کنند.

تبصره: هر ناشر فقط برای یک‌بار مجاز به اصلاح و به‌روزرسانی اطلاعات کتاب‌های خود است و در صورت تغییر قیمت کتاب، الصاق برچسب حاوی قیمت جدید همراه با آرم انتشارات، الزامی است. همچنین قیمت کتاب‌های ناشرانی که در هر دو شکل فیزیکی و مجازی نمایشگاه شرکت می‌کنند بایستی یکسان باشد.

7-6. ناشران ملزم به تهيه و نگهداري فهرست کتاب‌های قابل‌عرضه در غرفه خود (مطابق اطلاعات درجشده در سامانه ثبتنام) براي ارائه به ناظران هستند. اين فهرست توسط مديريت بخش مربوط کنترل و ممهور به مهر و امضاي بخش خواهد شد.

8-6. هرگونه پیش‌فروش کتاب در محل غرفه ممنوع است.

9-6. عرضه و فروش کتاب­هایی که بيش از 4 سال از تاريخ انتشار آن گذشته است، ممنوع است.

10-6. چنانچه ناشری برای مدت معینی از فعالیت در نمایشگاه یا استفاده از تسهیلات آن محروم شود و به‌صورت مستقل یا با مشارکت و همکاری سایر غرفه‌ها (به هر نحو) اقدام به ادامه فعالیت کند، نسبت به تشدید مجازات ناشر متخلف و نیز غرفه‌ای که برای عرضه کتاب‌های ناشر متخلف همکاری کرده، اقدام خواهد شد.

11-6. ناشران شرکتکننده در هر دو شکل فیزیکی و مجازی نمایشگاه، کتاب‌های خود را با تخفيف 10 درصدی عرضه خواهند کرد.

12-6. ضرورت دارد عناوین کتاب‌های موجود در شکل فیزیکی در شکل مجازی نمایشگاه هم همواره دارای موجودی باشد مگر آنکه موجودی در بخش فیزیکی به اتمام رسیده باشد.

13-6. ناشران ملزم به رعايت تذكرات قانوني مسؤولين و ناظران مربوط و همکاری در امضای صورت‌جلسه نظارتی هستند.

7. هزینه غرفه

 1-7. ناشران پس از اعلام متراژ تخصيصي غرفهها، تمامی هزینه غرفه شکل فیزیکی را بر اساس جدول زير در زمان تعيينشده به حسابي كه از سوي ستاد نمایشگاه اعلام می‌شود، واريز مینمايند:

جدول قیمت غرفه ناشران برحامل

ردیف

شرح

هزینه به ازای هر مترمربع(ریال)

ملاحظات

1

تا 6 متر مربع

1,000,000

 

2

7تا 9 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران خصوصي

1,500,000

 

3

از 10 مترمربع تا 24 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران خصوصي

2,250,000

 

4

از 25 مترمربع تا 48 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران خصوصي

3,550,000

 

5

از 49 مترمربع تا 100 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران خصوصي

5,000,000

 

8

 (موارد خاص)

-

براساس تصمیم ستاد

9

تا 6 متر مربع

1,880,000

 

10

7 تا 9 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران غيرخصوصي

2,800,000

 

11

از 10 مترمربع تا 24 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران غيرخصوصي

4,000,000

 

12

از 25 مترمربع تا 48 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران غيرخصوصي

5,800,000

 

13

از 49 مترمربع تا 100 مترمربع، به ازاي هر مترمربع براي ناشران غيرخصوصي

6,900,000

 

16

 (موارد خاص)

-

براساس تصمیم ستاد

 

 

 

جدول قیمت غرفه ناشران برخط( سکوها)

 

 

ردیف

متراژ

بخش

قیمت به ازای هر متر مربع( به ریال)

1

1 تا 9 متر مربع

خصوصی

10.000.000

2

از 10 تا 24 متر مربع

خصوصی

12.000.000

3

از 25تا 48 متر مربع

خصوصی

24.000.000

4

از 49تا 100 متر مربع

خصوصی

40.000.000

 

 

 

تبصره 1: فهرست ناشران دولتي و خصوصی را مرکز فرهنگ و هنر در فضای مجازی  تعيين خواهد کرد.

تبصره 2: هزینه قابل پرداخت برای شکل مجازی نمایشگاه 3 درصد از کل مبلغ فروش خالص ناشر خواهد بود.

تبصره 3: ناشرانِ خصوصي شهرستاني مشروط به نداشتن سابقه هرگونه تخلف و دریافت تذکر در دو دوره گذشته نمایشگاه تا سقف 6 مترمربع، از 50% تخفيف در قیمت پایه مندرج در جدول بهرهمند ميشوند. لازم به ذکر است درصد فروش مشمول تخفیف نخواهد بود.

2-7. به‌منظور مديريت بهینه فضاي مسقف نمايشگاهي، کمينه متراژ غرفه براي اختصاص به ناشران، 6 مترمربع و بيشينه متراژ با توجه به  اقتضاي الزامات فني و اجرايي و با موافقت ستاد نمایشگاه تعیین خواهد شد.

تبصره 1: سقف متراژ هر یک از بخش‌های پنج گانة ناشران داخلی با توجه به متراژ کلی در اختیار، توسط کمیته ناشران داخلی تعیین می‌شود. در موارد خاص که حجم فعالیت و تعداد عناوین ناشر اقتضا نماید، به تشخیص کمیته سقف متراژ یادشده قابل‌افزایش خواهد بود.

تبصره 2: یارانه خرید کتاب به‌صورت اعتباری بوده و صرفاً به خریداران شکل مجازی نمایشگاه اختصاص خواهد یافت.

3-7. کمیته ناشران داخلی قبل از واریز وجه غرفه‌های شکل فیزیکی اقدام به تخصیص و تحویل غرفه نخواهد کرد و عدم واريز وجه در موعد مقرر، به‌منزله انصراف از حضور در نمايشگاه تلقي ميشود.

4-7. مهلت اعلام انصراف از ثبت‌نام و دریافت غرفه و عودت وجه واریزی تا ده روز پیش از شروع نمایشگاه است که در این صورت 40 درصد از مبلغ پرداختی ناشر با توجه به هزینه‌های انجام‌شده از مبلغ پرداختی کسر و باقیمانده مسترد خواهد شد.

تبصره 1: در صورت اعلام انصراف از حضور در شکل فیزیکی نمایشگاه پس از مهلت یادشده یا عدم حضور در نمایشگاه، ناشر منصرِف با رأی هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه حق ثبت‌نام و حضور در نمایشگاه تا مدت 2 دوره را نخواهد داشت.

تبصره 2: چنانچه متقاضی تا 48 ساعت قبل از افتتاح نمایشگاه نسبت به دریافت و آماده‌سازی غرفه اقدام نکند، کمیته ناشران داخلی مجاز به واگذاری غرفه به متقاضیان دیگر است و وجه پرداختی مسترد نخواهد شد.

تبصره 3: انصراف ناشر در مهلت تعیین‌شده علاوه بر ثبت در سامانه نمایشگاه، باید به‌صورت مکتوب و درج دلیل یا دلایل آن و با مهر و امضای مدیرمسئول انتشارات به کمیته ناشران داخلی اعلام شود.

 

 

8. ضوابط مربوط به دستگاه کارت‌خوان و یارانه‌ اعتباری خرید کتاب

1-8. نصب دستگاه کارت‌خوان به‌منظور سهولت خريد بازديدكنندگان الزامي است و غرفه داران موظف‌اند نسبت به پیگیری به‌موقع برای دريافت و نصب دستگاه کارت‌خوان و همچنین عودت سالم دستگاه اقدام نمايند.

تبصره 1: استفاده از هر نوع دستگاه کارت‌خوان به‌جز دستگاه کارت‌خوان تحویلی از سوی بانک عامل نمایشگاه و استفاده از دستگاه کارت‌خوان ساير بانک‌ها، ممنوع است.

تبصره 2: استفاده نکردن از دستگاه کارت‌خوان در غرفه مجاز نیست.

تبصره 3: به‌منظور حفظ امنیت کارت‌های بانکی خریداران، می‌باید دستگاه‌های کارت‌خوان در موقعیتی قرار گیرد که امکان ورود رمز کارت توسط شخص خریدار فراهم باشد.

2-8. طبق اعلام و درخواست بانک عامل، تمامی ناشران حاضر در نمایشگاه جهت دریافت دستگاه کارت‌خوان ملزم به ارائه کد مالیاتی (به استناد قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب مجلس شورای اسلامی) می‌باشند.

3-8. ستاد نمایشگاه حداکثر تا 48 ساعت قبل از شروع نمایشگاه، تمهیدات لازم برای نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های کارت‌خوان در تمامی سالن‌های مختلف تابعه را فراهم خواهد کرد و ناشران نیز موظف به اقدام برای دریافت دستگاه کارت‌خوان تا حداکثر 24 ساعت قبل از شروع نمایشگاه هستند و تبعات هرگونه تأخیر بر عهده ناشر خواهد بود.

4-8. درج اطلاعات كامل حساب بانکی (مربوط به بانک عامل نمایشگاه) در سامانه هنگام ثبت‌نام الزامي است. شماره‌حساب اعلام‌شده، باید به نام شخص مدیرمسئول و یا به نام انتشارات (در مورد اشخاص حقوقی) باشد و ثبت اطلاعات حساب بانکی متعلق به اشخاص دیگر، مطلقاً ممنوع است و در موارد خاص مربوط به ناشرانِ دارای شخصیت حقیقی، مطابق مستندات و تشخیص ستاد نمایشگاه اقدام خواهد شد.

تبصره: در مورد ناشران دارای شخصیت حقوقی، در صورت عدم وجود ‌حساب بانکی به نام انتشارات، بر اساس شماره‌حساب اعلامی در مفاد وکالتنامة رسمی انتشارات اقدام خواهد شد. بدیهی است هر شخص حقیقی با کد ملّی مربوط به خود نمی‌تواند بیش از یک وکالت برای ارائه در نمایشگاه دریافت کند.

5-8. درخواست بیش از یک دستگاه کارت‌خوان (متناسب با متراژ غرفه و فعالیت ناشر)، صرفاً از طریق ثبت در سامانه هنگام واریز وجه برای دریافت غرفه امکان‌پذیر است و پذیرش درخواست دستگاه کارت‌خوان در ایام برگزاری نمایشگاه، مشروط به امکان اقدام از سوی بانک عامل، واریز وجه مربوط به‌حساب اعلام‌شده و تأیید مدیر کمیته ناشران داخلی است.

6-8. هر نوع اقدام یا مشارکت و همکاری در سوءاستفاده از یارانه خرید کتاب و موارد مغاير با اهداف فرهنگي تعیین‌شده در مقررات باشد، ازجمله توافق برای خرید صوری کتاب و دریافت وجه بن اعتباری بدون فروش و تحویل كتاب و ... ممنوع و مستوجب اِعمال حداکثر مجازات پیش‌بینی‌شده در دستورالعمل رسیدگی به تخلفات نمایشگاه است.

7-8. انتقال و جابه‌جایی دستگاه کارت‌خوان به خارج از غرفه، مجاز نیست.

9. ضوابط اجرايي فعاليت غرفهداران

1-9. رعايت حجاب و شئون اسلامي از سوي ناشران و عوامل ایشان در نمایشگاه الزامي است.

2-9. استفاده و نصب هرگونه پوستر یا تصاویری که محتوای آن مغایر با شئون و ارزش‌های اسلامی و موازین شرع باشد، ممنوع است.

3-9. ناشران ملزم به تحويل گرفتن غرفه تا 48 ساعت قبل از افتتاح نمايشگاه و چيدمان بهموقع غرفه در زمان افتتاحیه نمايشگاه هستند.

4-9. حضور مدیر معرفی­شده يا جانشين وی در غرفه، در ساعات کاری نمایشگاه الزامی است.

5-9. ساعت كار نمايشگاه براي بازديدكنندگان و غرفه داران توسط ستاد نمايشگاه اعلام خواهد شد. حضور بهموقع برای بازگشایی غرفه و تخلیه سالنها در زمان پايان ساعت کار نمايشگاه، الزامي است. در صورت عدم حضور در زمان مقرر، مسؤوليت هرگونه خسارت و حوادث احتمالي بر عهده مسئول غرفه است.

6-9. ساعت انتقال کتاب در ایام برگزاری نمایشگاه همه‌روزه از ساعت هفت تا نه است و در زمان­های قبل و بعد از ساعت تعیین‌شده از تردد خودروهای حمل کتاب جلوگیری خواهد شد.

7-9. ورود و خروج كتاب و ساير تجهيزات از کلیه سالنها، منوط به اجازه مدير سالن است.

8-9. نصب و الصاق كارت شناسايي براي غرفهداران در طول ساعات کار نمايشگاه، الزامي است. سقف ميزان مجاز حضور افراد و صدور کارت، برای غرفه‌های 6 متری یک نفر  متصدی و برای غرفه‌های با متراژ بالاتر به تشخیص مدیر مسئول انتشارات و تایید کمیته ناشران داخلی( در صورت لزوم ) خواهد بود.

9-9. نگهداري، فروش و نمايش كتاب، مختص به فضاي غرفه است و هرگونه تعرض به فضاي خارج از غرفه (راهروها، مسيرهاي اضطراري، اطراف و فضاي پشت غرفهها) و نیز تصرف غیرمجازِ فضای نمایشگاهی (مازاد بر متراژ تخصیصی)، استفاده از دیواره‌های جانبي بيرون از غرفهها و ديوار سالن، برهم زدن نظم عمومي در غرفه و سالن (ايجاد راهبندان در راهروهاي سالن و ...) و ايجاد مزاحمتهاي صوتي براي غرفههاي مجاور، موجب طرح مراتب در هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه است.

10-9. ساختوساز غيرمجاز و بدون اخذ مجوز در غرفه و همچنين هرگونه تجميع غرفههاي هم‌جوار که براي دريافت آن‌ها به‌صورت جداگانه ثبتنام و درخواست شده، (حتی در صورت قرارگیری الفبایی در کنار یکدیگر) در هیچ شرایطی مجاز نیست.

11-9. بهمنظور يکسانسازي نما و کتیبه سر درِ غرفهها، طرحهاي واحدي اجرا می­شود و غرفهها بر اساس نام و مشخصات متقاضي مندرج در پروانه نشر (بدون لحاظ پیشوندهایی نظیر موسسه، شرکت، نشر، انتشارات و ...) نامگذاري و جانمایی خواهند شد. بديهي است هرگونه تغيير نام و استفاده از پسوند و پيشوندهايي كه نام غرفه را مخدوش و ماهيت آن را به هر نحو تغيير دهد، ممنوع است و لازم است غرفهداران از نصب هرگونه نوشته و يا طرح جداگانه خودداري نمايند.

12-9. هرگونه تغییر اطلاعات و مخدوش کردن تابلوهای اطلاع‌رسانی و راهنمای سالن‌ها و راهروها ممنوع است.

13-9. استعمال دخانيات در کلیه سالنهاي نمايشگاه اکیداً ممنوع است.

14-9. تهيه يک دستگاه کپسول اطفاء حریق (كپسول co2 يا آب و گاز) به ازای هر 6 مترمربع غرفه، الزامي است.

15-9. هرگونه سیم­کشی و اخذ انشعاب فرعي برق براي مصارف متفرقه و بدون هماهنگي با بخش‌های اجرايي و پشتيباني و همچنین استفاده از هرگونه بخاری‌برقی، کتري برقي و استفاده از منابع روباز حرارتي و پختوپز در غرفهها و قرار دادن مواد قابل اشتعال و اضافي بر روي سيمهاي برق، نگهداري مايعات قابل اشتعال در سالنهاي نمايشگاه و نیز استقرار كتاب، تجهیزات و ضايعات در نزديكي تابلوهاي برق اكيداً ممنوع است. مسؤوليت بروز هرگونه حادثه ناشي از انشعاب غيرمجاز و جبران خسارات احتمالی، بر عهده مدير غرفه خواهد بود.

16-9. حفظ و نگهداري تجهیزات و غرفههاي تحويلي، بر عهده غرفهداران است. همچنین لازم است قفسهها، تابلوها، تجهيزات و ساير عناصر غيرسازهاي در جاي خود تثبيت شوند تا از سقوط احتمالي آنها جلوگيري شود. در صورت وارد آمدن هرگونه خسارت و استفاده ناصحيح، شركتكنندگان موظف به جبران خسارت مطابق نظر ستاد نمایشگاه خواهند بود.

17-9. مسؤوليت حفاظت از وجه نقد و تمامی وسایل موجود در غرفه، بر عهده مسئول غرفه است.

18-9. نظافت داخل غرفهها بر عهده غرفهداران است و شايسته است در حفظ نظافت كلي نمايشگاه و آراستگی غرفه خود كوشا باشند.

19-9. بهمنظور حفظ انضباط محيط و زيبايي بصری نمايشگاه، ساخت غرفه در چهارچوب شرايط ذيل مجاز است:

  • طرح ساخت غرفه‌های خودساز به همراه جزییات آن بایستی قبل از اجرا به تأیید ستاد برسد.
  • حداكثر ارتفاع مجاز غرفهسازي براي غرفههاي خودساز، سه متر و بدون تماس با سقفها و ديوارهها و با رعايت فاصله ايمن است؛
  • ساخت غرفههاي خودساز در دو طبقه در فضاي نمايشگاهي مجاز نيست؛
  • در طراحي غرفههاي خودساز، رعايت استانداردها و الزامات نمايشگاهي مانند عدم تماس با ديوارههاي موقت، راهروها، استفاده از مواد مناسب، جمعآوري ضايعات و پاکسازي بهموقع محيط پس از پايان كار نمايشگاه، الزامي است؛
  • ساخت غرفههاي خودساز با مصالح ساختماني (آجر، سيمان، شيشه، آهن و ...) در سالنهاي نمايشگاهي مجاز نيست.
  • نصب و جانمایی کتیبه و شماره غرفه در غرفه‌های خودساز در مکان مناسب و قابل‌رؤیت الزامی است.
  • حداکثر سطح قابل‌استفاده از دیواره برای نصب نمایشگر یا محتوای تبلیغی در دیواره بیرونی غرفه خودساز (تا ارتفاع مجاز سه متر) معادل 30 درصد تعیین می‌شود و بیش از آن مستلزم کسب مجوز از ستاد نمایشگاه و پرداخت تعرفه است.
  • طراحی و غرفه‌آرایی غرفه‌های خودساز باید متعارف باشد و فضای غیرقابل‌دسترس و خارج از دید ناظران نباید اجرا و ساخته شود.

10. فعاليتهاي فرهنگی

1-10. انجام هرگونه فعاليت فرهنگی اعم از فعالیت‌های مرتبط با کتاب مانند جشن رونمایی و امضا، دعوت از نویسندگان و شخصیت‌ها، نشست‌ها و ... در داخل غرفه و بخش‌های مربوط منوط به اخذ مجوز از کمیته فعالیت‌های فرهنگی است.

2-10. لازم است مشخصات هريك از برنامهها شامل عنوان برنامه، نام سخنران يا مدعو، تاريخ، ساعت، برآورد تعداد شركتكنندگان و محل اجراي برنامه، قبلاً در سامانه ثبت و به کمیته فعالیت‌های فرهنگی اعلام و ارائه شود.

3-10. رعايت كامل مقررات مربوط و جلوگيري از ایجاد مزاحمت برای دیگران، انسداد مسیر و اخلال در نظم عمومي حاكم بر سالن، در طول مدت اجراي برنامه ضروري است.

4-10. مسؤوليت محتواي برنامههاي داخل غرفه بر عهده برگزاركننده است و ستاد نمایشگاه مسؤوليتي در مورد محتواي برنامهها و تخلفات احتمالي و پاسخگويي در قبال دستگاههاي نظارتي ندارد و برگزارکننده شخصاً مسئول و پاسخگو خواهد بود.

5-10. براي انجام هماهنگي و دريافت مجوز اجراي برنامهها و فعاليتهاي فرهنگی در سالن‌های تحت نظر کمیته مربوط ضرورت دارد ناشران درخواست خود را طبق جدول زمانی اعلام‌شده در سامانه ثبت و به کمیته یادشده ارسال کنند. این کميته بهتناسب اهداف، برنامهها و امکانات خود، در خصوص تقاضاهاي رسيده اتخاذ تصميم خواهد کرد.

 

11. تبليغات

1-11. فضاي تبليغاتي غرفهداران صرفاً محدود به داخل غرفه خود است و ناشران مجازند با روش مناسب نسبت به طراحي و تزيين غرفه خود اقدام كنند. (ارتفاع غرفه در اختيار غرفهداران، حداكثر سه متر است).

2-11. انجام هرگونه تبليغات در خارج از غرفه (درون و بیرون سالن‌‌های نمایشگاهی)، صرفاً منوط به كسب مجوز است و در صورت مشاهده تبليغ غيرمجاز، از انجام آن جلوگيري خواهد شد. غرفهداراني كه تمايل به انجام فعالیت‌های تبليغی دارند، لازم است از طریق مجریِ طرف قرارداد با ستاد نمايشگاه اقدام نمايند.

3-11. توزيع تراكت، ساك دستي آرمدار، جدول، كارت ويزيت، لوح فشرده، جورچين، کارتپستال و بازيهاي علمي به شكل تبليغاتي و كالاهاي مشابه و نیز نصب هرگونه بنر، بالن، بروشور، برچسب، پوستر و ديگر اقلام تبليغاتي در خارج از غرفه، صرفاً با اخذ مجوز از ستاد نمایشگاه امکانپذير است.

4-11. تبلیغ وبگاه یا برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن‌ها) عرضه کتاب در درون غرفه، تنها برای ناشرانی مجاز است که محتوای وبگاه یا برنامه کاربردی ناظر به کتاب‌های منتشرشده همان ناشر باشد.

5-11. نصب استندهاي تبليغاتي و مسدود کردن مسير بازديدكنندگان، ممنوع است.

 

 

 

 

12. تخلفات

ارتكاب هر يك از موارد زير در بخش ناشران داخلي نمايشگاه، تخلف محسوب ميشود و مراتب در «هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه»، مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت:

1-12. واگذاري و اجاره غرفه به غير به هر شکل؛

2-12. پیش‌فروش کتاب؛

3-12. ارائه کتاب‌های ذيل در نمايشگاه:

الف. کتاب‌های فاقد مجوز و اعلام وصول از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي؛

ب. کتاب‌های بدون شناسنامه؛

ج. كتابهاي ساير ناشران؛

د. کتاب‌های غیر مرتبط با موضوع سالن برخلاف موارد مصرح در این شیوه‌نامه؛

ه. کتاب‌های افست برخلاف موارد مشخص‌شده؛

و. کتاب­هایی که به‌صورت متقلبانه و غیرمجاز تکثیر و منتشرشده باشد؛

ز. کتاب­هایی که بيش از 4 سال از تاريخ انتشار آن­ها گذشته است؛

ح. کتاب‌های ناشرانی که به‌موجب رأی هیئت رسیدگی به تخلفات از حضور در نمایشگاه محروم شده‌اند.

4-12. نمایش و فروش وسايل غير از كتاب مانند پوستر، لوح فشرده یا لوازم و تجهیزات ذخیره اطلاعات، محصولات صرفاً صوتی (از قبیل آلبوم‌های موسیقی، سخنرانی و ...)، محصولات صرفاً تصویری (از قبیل فیلم‌ها، نوار ضبط‌شده سخنرانی و ...)، انواع نرم‌افزار، كارت تبريك، نوشت‌افزار، جورچين، عروسك و اسباببازي؛

تبصره: ناشران دیجیتال در خصوص فروش نرم افزار و لوح فشرده کتاب و ... مستثنی هستند.

5-12. تبلیغ غیر مرتبط و تبلیغ در خصوص تبدیل مقاله، جزوه و پایان‌نامه به کتاب در نمايشگاه که مصداق کتابسازی باشد؛

6-12. عدم تهيه و نگهداري فهرست کتب قابلعرضه در غرفه خود (مطابق اطلاعات درجشده در سامانه ثبتنام) براي ارائه به ناظران؛

7-12. عدم انطباق کلی عناوین کتاب‌های موجود در غرفه با فهرست اعلام‌شده در سامانه و عدم ارائه کتاب‌هایی که ناشر عرضه آن‌ها را در سامانه ثبت‌نام اعلام کرده است؛

8-12. عدم به‌روزرسانی اطلاعات کتاب‌های قابل‌عرضه در سامانه نمایشگاه، ارائه اطلاعات غیرواقعی، نادرست و ناقص در اسناد ثبتنام؛

9-12. عدم رعايت حجاب و شئون اسلامي توسط کارکنان غرفه؛

10-12. عدم رعایت موارد ایمنی مندرج در ضوابط و یا تجهيز غرفه به كپسول اطفاي حريق؛

11-12. تأخير در بازگشايي و تعجيل در تعطيلي غرفه؛

12-12. اجراي فعاليت فرهنگی بدون هماهنگي با مراجع تعیین­شده؛

13-12. برهم زدن نظم عمومي در غرفه و سالن (ايجاد راهبندان در راهروهاي سالن و ...).

14-12. تبليغات غيرمجاز، گمراهکننده و خارج از ضوابط تعيينشده؛

15-12. ايجاد مزاحمت صوتي براي غرفههاي مجاور؛

16-12. عدم حضور مسئول يا جانشين مسئول در غرفه یا حضور افراد غيرمسئول در داخل غرفه؛

17-12. عدم الصاق كارت شناسايي توسط کارکنان غرفهها؛

18-12. تعرض به فضاي خارج از غرفه (غرفه‌های جانبی، راهروها، مسيرهاي اضطراري، اطراف و فضاي پشت غرفهها) و نیز تصرف غیرمجاز فضای نمایشگاهی مازاد بر متراژ تخصیصی؛

19-12. ساختوساز غيرمجاز و بدون اخذ مجوز در غرفه و همچنین تجمیع غرفه‌های هم‌جوار و مستقل؛

20-12. عدم رعايت تذكرات قانوني از سوي مسؤولين و ناظران مربوط و عدم همکاری در امضای صورت‌جلسه نظارتی؛

21-12. تحويل نگرفتن غرفه تا دو روز قبل از افتتاحیه نمايشگاه و يا عدم چيدمان بهموقع غرفه در زمان بازگشايي و افتتاح نمايشگاه و نیز عدم حضور در نمایشگاه و انصراف برخلاف ضوابط مربوط؛

22-12. استنکاف از دریافت احکام و مکاتبات ابلاغی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات؛

23-12. عدم رعایت ضوابط بهداشتی؛

24-12. عدم رعايت دستورالعملها و ضوابط حضور ناشران در نمایشگاه.

25-12. رسیدگی و برخورد با هرگونه تخلف که در این آیین‌نامه پیش‌بینی‌نشده است به تشخیص ستاد نمایشگاه خواهد بود.

 

13. مقررات فروش در شکل مجازی

1-13.  در نمایشگاه سی و چهارم صرفاً آثاری اجازۀ فروش دارند که از حیث زمانی شرایط لازم در تبصره 3 بند یک را احراز نموده و دارای مجوز از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند.

2-13. میزان حمایت از هزینه‌های پستی از سوی معاونت فرهنگی تعیین و ابلاغ خواهد شد و ناشران به‌منظور بهره‌مندی از خدمات ویژۀ «سامانۀ پست کتاب»  می‌بایست در این سامانه عضو شوند.

تبصره: ارسال کتاب برای خریدار رایگان است و خریدار هیچ هزینه‌ای غیر از بهای کتاب پرداخت نخواهد کرد.

3-13. ضرورت دارد هر ناشر برای اداره پنل فروش خود و پاسخگویی به مخاطبان و تماس‌گیرندگان، متناسب با تعداد کتاب‌هایی که عرضه نموده است، به‌صورت برخط از یك یا چند متصدی استفاده کند. ساعت پاسخگویی در ضوابط اجرایی تعیین‌شده است.

تبصره:  ثبت اطلاعات حداقل یك نفر به‌عنوان متصدی پنل و فرد پاسخگو (غیرمشترک با غرفه دار شکل فیزیکی) در فرم مربوطه الزامی است.

4-13. ناشران ملزم‌اند نشانی دقیق، کد پستی و کد اقتصادی  خود را در تمام مراحل در سامانه‌های مرتبط درج نمایند.

5-13.  تکمیل فرم‌های مربوطه، به‌ویژه فرم مربوط به اطلاعات حساب بانکی ناشر الزامی است.

 

14. امور مالي در شکل مجازی

1-14. مبالغ مربوط به فروش کتاب در شکل مجازی نمایشگاه کتاب به‌طور متمرکز و از طریق درگاه پرداخت اینترنتی، به حساب بانکی خانه کتاب و ادبیات ایران واریز خواهد شد.

2-14. ازآنجاکه ارسال کتاب­های فروخته‌شده به عهدۀ ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه است، مطالبات ناشران تنها پس از تعیین تکلیف تمام خریدهای انجام‌شده از ناشر و اطمینان از وصول کتاب به دست خریدار، به حساب ناشر واریز خواهد شد.

تبصره 1: ضروری است نام صاحب حساب با نام مدیرمسئول انتشارات یکسان باشد، در غیر این صورت ارائۀ وکالت­نامۀ رسمی ضرورت دارد.

تبصره 2: زمان پیش‌بینی‌شده برای فرآیند صحت سنجی فروش، حداقل 15 روز کاری از زمان اتمام نمایشگاه در نظر گرفته‌شده و چنانچه در طی زمان مقرر، شکایتی از سوی خریداران نسبت به ناشر واصل نشود، مراتب به‌عنوان تأیید فرآیند صحت سنجی تلقی می­گردد.

تبصره 3: در صورت وصول هرگونه شکایت از ناشر توسط خریداران، پس از بررسی و احراز تخلف ناشر، مبلغ معادل مورد شکایت، از رقم مطالبات ناشر کسر و ماندۀ رقم به حساب ناشر واریز می­شود.

15. ضوابط اجرايي فروش مجازی

1-15. ثبت سفارش در سامانه فروش نمایشگاه، به‌صورت 24 ساعته است و ساعت تحویل و ارسال بسته‌ها به شرکت پست (از طریق سامانه پست کتاب) نیز از ساعت 8 تا 14 خواهد بود.

2-15.  ناشران و متصدیان پنل فروش، بایستی همه‌روزه از ساعت 9 تا 18 پاسخگوی ستاد نمایشگاه و خریداران باشند.

3-15. مسئولیت تحویل کتاب برابر فاکتور فروش به عهدۀ ناشر است و ناشر موظف به نگهداری اوراق فروش، پست یا رسید مرسولات تا تسویه‌حساب کامل نزد خود است تا در صورت لزوم به ستاد نمایشگاه ارائه نماید.

4-15. بسته‌بندی مناسب و ارسال کتاب­ها مطابق سفارش‌های ثبت‌شده در سامانه نمایشگاه به عهده ناشر است.

تبصره 1: ناشر موظف است سفارش‌های دریافتی را حداکثر تا یك روز کاریِ بعد ثبت و به شرکت پست تحویل دهد.

تبصره 2: ناشران شرکت‌کننده در شکل مجازی نمایشگاه موظف به ارسال کتاب از طریق «سامانه پست کتاب»، می‌باشند و ضروری است تمامی کتاب‌های فروخته‌شده صرفاً از همین طریق ارسال شود.

5-15. فروش کتاب­های مجموعه‌ای، به‌صورت تک‌جلدی یا دوره‌ای با شابک‌های مخصوص خود و مطابق شناسنامۀ کتاب رعایت دستورالعمل فروش امکان‌پذیر است.

6-15. ناشر ملزم به عرضه کتاب،  بر اساس موجودی اعلام‌شده هنگام ثبت‌نام در سامانه نمایشگاه است. اعلام غیرواقعی موجودی از سوی ناشر از مصادیق تخلف محسوب می‌شود.

7-15. کتاب‌هایی که توسط دو یا چند ناشر به‌صورت مشارکتی منتشرشده‌اند، تنها در پنل ناشری قابل فروش است که صاحب شابك کتاب است.

8-15. لغو سفارش خریدار به هر شکل و دلیلی ممنوع است. درصورتی‌که کتاب در سایت موجود باشد و خریدار آن را سفارش داده و وجه آن را نیز پرداخت کرده باشد، ناشر ملزم به ارسال آن است؛ بنابراین ناشر باید تعداد موجودی کتاب‌های خود را در پنل فروش نمایشگاه به‌روز نگه دارد.

9-15. هرگونه توافق شفاهی، تبادل مالی، اجبار خریدار برای خرید و دریافت حضوری و تحمیل شرایط خارج از این آیین‌نامه میان ناشر و خریدار، در خصوص کتاب‌های عرضه‌شده در شکل مجازی نمایشگاه ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود.

10-15. ارسال کتاب مغایر با مشخصات کتابِ مندرج در فاکتور صادره، تخلف محسوب شده و موضوع از طریق هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه رسیدگی خواهد شد.

11-15. با عنایت به لزوم اهتمام کافی در رعایت حفظ حرمت مصحف شریف و کتاب­های قرآنی، ضروری است دقت لازم در بسته‌بندی و ارسال این آثار به عمل آید.

12-15. فاکتور اصلی همان فاکتور صادرشده در سامانه است که پس از نهایی شدن خرید، در سه نسخه با اعتبار واحد برای ناشر، خریدار و ستاد نمایشگاه، ایجاد خواهد شد. ناشر موظف است در صورت درخواست خریدار فاکتور را پرینت گرفته، پس از ثبت مُهر انتشارات به همراه کتاب برای خریدار ارسال نماید. بدیهی است درصورتی‌که فاکتور خریدار ارسال نشود و خریدار مطالبۀ فاکتور نماید، ناشر ملزم است با هزینه شخصی نسبت به ارسال آن برای خریدار اقدام نماید.

13-15. درصورتی‌که کتابی به دلایل مختلف ازجمله مشکلات فنی، معیوب بودن، مغایرت محتوا، مغایرت عنوان، مغایرت ناشر، مستعمل بودن ( دست دوم)، عدم تطابق قیمت کتاب با سامانه و نبود فاکتور، توسط خریدار مرجوع شود، ناشر موظف به جایگزینی آن با نسخۀ سالم است؛ در غیر این صورت تخلف محسوب خواهد شد.

14-15. تنها لوح فشرده و وسایل منضم و مرتبط با همان کتاب، قابل‌ارائه در نمایشگاه است.

15-15. در صورت عدم رعایت ضوابط اعلام‌شده و ارتکاب هرگونه تخلف، مراتب در هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه طرح و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

16-15. در حالت بروز هرگونه موارد پیش‌بینی‌نشده که در این آیین‌نامه مطرح نشده است، مراتب توسط ستاد نمایشگاه رسیدگی و تصمیم‌گیری خواهد شد.

16. مصادیق تخلفات فروش

انجام هر یك از موارد زیر تخلف محسوب می‌شود:

1-16. واگذاری پنل فروش به دیگری.

2-16. اعلام موجودی کتاب بیشتر از موجودی در دسترس و قابل فروش.

3-16. ارسال کد مرسوله بدون داشتن موجودی کتاب به خریدار و هرگونه ارتباط مالی با خریدار خارج از سامانه فروش (طبق بند 9 ضوابط اجرایی).

تذکر: نظر به اهمیت این موضوع و اختلالی که در روند برگزاری نمایشگاه ایجاد می‌کند ستاد می‌تواند بدون طی مراحل هیئت رسیدگی به تخلفات نسبت به اعمال تصمیمات زیر تا حصول نتیجۀ بررسی هیئت تخلفات اقدام نماید:

الف) بستن پنل کاربری در صورت سه نوبت تکرار تخلف.

ب) جریمه دو تا چهار برابر مبلغ کتاب ارسال نشده.

ج) حذف از لیست ناشران مجاز برای شرکت در نوبت بعدی نمایشگاه فیزیکی و مجازی، مستقلاً یا به شکل نمایندگی

4-16. ارسال هرگونه کالا غیر از کتاب­های مندرج در فاکتور در بسته‌های ارسالی.

5-16.  پاسخگو نبودن متصدی پنل به ستاد و خریداران در ساعات مقرر.

6-16. ارسال نکردن فاکتور ممهور ناشر با کتاب‌های ارسالی به خریدار.

7-16.  ارسال کتاب خارج از سامانۀ پست کتاب.

8-16.  ارسال نشدن کتاب‌های فروخته‌شده در زمان مقرر (یك روز کاری پس از خرید).

9-16. ارسال کتاب‌های آسیب‌دیده و دست‌دوم به‌نحوی‌که خریدار نپذیرد (مشروط به احراز در هیئت بررسی تخلفات).

10-16. فروش کتاب غیر اصل (کتابی که بدون اجازۀ ناشر اصلی انتشاریافته یا خارج از مبادی صنعت نشر و به‌صورت غیرمجاز تولید و چاپ‌شده باشد یا با اثر اصلی مغایرت داشته باشد). همچنین اگر در عنوان یا تصاویر آثار نمایش داده‌شده، نام و نشان ناشر اصلی درج‌شده باشد ولی کتاب فروخته‌شده با نمونۀ اصلی مغایر باشد، کتاب موردنظر «غیر اصل» شناخته‌شده و فروش آن در نمایشگاه تخلف محسوب می‌شود.

 

11-16. هرگونه توافق شفاهی، تبادل مالی، اجبار خریدار برای خرید و دریافت حضوری و تحمیل شرایط خارج از این آیین‌نامه میان ناشر و خریدار در خصوص کتا ب‌های عرضه‌شده در شکل مجازی نمایشگاه ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود.

12-16. رسیدگی و برخورد با هرگونه تخلف که در این شیوه‌نامه پیش‌بینی‌نشده است به تشخیص ستاد نمایشگاه خواهد بود.

 

این ضوابط در16 بند 142 ماده و 46 تبصره در تاریخ 05/02 /1402 به تأیید «رئیس نمایشگاه و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» رسیده و از همان تاریخ قابل‌اجرا است.